Lyckat seminarium om solceller i Norrtälje

Här är Norrtälje Tidnings artikel om solcellsseminariet:

Välbesökt Solcellsseminarium på Campus.

Torsdagen den 24 november var temat Solceller – varför och hur? i aulan Havet på Campus Roslagen i Norrtälje. Trots den mörka novemberkvällen var det sol i sinnet när Roslagens Naturskyddsförening tillsammans med Norrtälje Kommun, Campus Roslagen och Studiefrämjandet arrangerade Solcellsseminarium.

Inte mindre än 81 deltagare fanns på plats och lät sig inspireras och engageras av inbjudna föreläsare. Eva Johansson från Campus Roslagen och Per Bengtson från Roslagens Naturskyddsförening höll i taktpinnen under kvällen och fördelade ordet och uppmanade till frågor och synpunkter från åhörarna.

Berit Jansson, kommunalråd och ordförande i teknik- och klimatnämnden för Norrtälje Kommun, inledde med att presentera kommunens arbete och ambitioner för mer sol och mindre fossilt. En Miljöstrategi 2017 är på gång och kommunala fastigheter ska förses med förnybar energi, främst solceller i kombination med andra energislag som bergvärme etcetera. Den kommunala fordonsflottan ska successivt bytas mot elbilar, och elcyklar finns redan i verksamheten.

Klimatrådgivare för Norrtälje Kommun – Leif Söderbäck – presenterade ”embryot” för den solkarta som inom kort ska visa solinstrålning på alla fristående hus, bostadsrätter m m. När solkartan för kommunen är färdig ska den visa var det är bäst att placera solcellerna, och även var man bör undvika att placera dem. Frötuna skola är ett exempel på hur en kombination av bergvärme och solceller ska samverka för effektiv energiutvinning.

En introduktion till tekniken och ekonomin fick vi av Solkompaniets Camilla Rydstrand. Hon presenterade olika lösningar och olika solceller och skillnader i effekt och pris, och betonade att planeringen vid nybyggnationer är jätteviktig för bästa energiutvinning. Som exempel ska skorstenar och fläktskåp etcetera placeras på den delen av taket som vetter mest åt norr så att solcellerna kan placeras i söderläge, men även västligt och östligt läge fungerar bra.

Birger Mossberg fick sedan presentera hur han bar sig åt när han satte upp sina solceller, och vad det är viktigt att tänka på före, under och efter att de är på plats. Hans stora intresse är el, och vad kan vara roligare för en elingenjör än att framställa sin egen el. Han kom med många goda tips om lutning av taket och takets bärighet, om när det behövs bygglov och inte, och en hel del annat som kommande solcellsägare kan ha glädje och nytta av.

Det mest kända namnet av föredragshållarna var nog Johan Ehrenberg, som förutom att starta tidningen ETC för 40 år sedan, även startat ett antal företag och tidningar runt om i landet. I Katrineholm finns en vind- och solpark som är en av landets största, där det kommer till solceller fortlöpande eftersom alla prenumerationer, mobilabonnemang genererar nya solceller. Johan menade också att det inte är konsumtionen som är det stora problemet för vårt sargade klimat, utan produktionen, och att vi måste bli mycket bättre på att utnyttja energin som dagligen strålar från solen. 170 000 terrawatt strålar varje dag från solen varav 16 (!) terrawatt används av oss som energikälla. Solceller har också blivit mycket billigare än för bara några år sedan, 15 kr/watt kostar en solcell idag och sätts 10 000 watt upp på ett hustak sparas 6 ton koldioxid per år, var ytterligare saker som vi fick veta av Johan Ehrenberg. Idag finns det ca 22 000 elkonsumenter från solel i Sverige.