Våraktiviteter med Naturskyddsföreningen Roslagen

Efter en återkomst av vintern i början av april kunde Ängsgruppen i Naturskyddsföreningen Roslagen äntligen samlas den 18 april för att faga på slåtterängen vid Färsna. Vädret var perfekt denna eftermiddag – även om det bara en dag tidigare hade snöat – solsken och så gott som vindstilla. En inventering gjordes för att på sikt kunna se vilka nya arter som dyker upp. Tack till alla tappra som dök upp och hjälpte till!

April månads tredje aktivitet Skymningsvandring vid Norsjöbäcken blev tyvärr inställd på grund av sjukdom.

Tack vare ett fint samarbete med Roslagsmuseet kunde vi äntligen genomföra en Klädbytardag. Parallellt med museets utställning om trasryor lämnades det in kläder som bytte ägare lördagen den 27 april. Dagarna inför Klädbytardagen var välbesökta med upp emot 150 besökare och på själva Klädbytardagen kom 130 personer.

Det här sättet att förnya sin garderob utan att köpa nytt hoppas vi kan komma tillbaka i höst eller nästa vår. Gärna i samarbete med Roslagsmuseet, vars personal gjorde en behjärtansvärd och fin insats, liksom de som kom från våra egna led.

En Stillsam dag i skogen arrangerades i Färsna naturreservat den 5 maj. Under ledning av Agneta Falk vandrade en liten grupp i reservatet och hade en trevlig och tyst stund, ackompanjerade av sjungande vårfåglar. Temat var att låta våra sinnen ostörda tala till oss. Vad är det vi ser, hör och känner? Det var ett fåtal på denna aktivitet men vi hoppas att fler vill ta sig ut i vårt allra senaste naturreservat i Färsnaskogen.

Nytt deltagarrekord blev det när vi arrangerade skräpplockning tillsammans med 2020 års Naturvårdspristagare Stellan Armandsson den 11 maj. Hela 14 deltagare greppade sopsäckar och plocktänger och klev i storstövlarna för att naturstäda stränderna från Grindskogen till Lindholmens naturreservat. Tyvärr fanns det mycket skräp i vatten och vass så det blev en ansenlig mängd att sortera, köra iväg och lämna för upphämtning av kommunen.

Fikarasten avnjöts på en av kolonilotterna vid Ekbackens koloniförening och i vanlig ordning bjöd Rådmansö Bageri på matiga mackor och kakor samt att Norrtelje Musteri bjöd på must. Mer njutning blev det då vi som final rundade Lindholmens naturreservat och fick se Adam och Eva (orkidéer), vitsippor och svalört i mängder samt gullviva m m.

Maj månads andra naturvandring genomfördes på Naturstigen i Mälby på Väddö den 18 maj. Ciceron för dagen var som så många gånger tidigare ornitologen Ronny Carlsson. Förutom att berätta om alla fåglar som sjöng i buskar och snår så berättade Ronny om våtmarken, Naturstigens olika höjdpunkter samt mulle- och scoutverksamhet som sker i området under framför allt vår, sommar och höst.Våtmarken har numera en nästan konstant vattenspegel tack vare det dämme som vi i Naturskyddsföreningen var med om att bygga för något drygt år sedan. En njutbar dag på Naturstigen blev det och i höst väntar en dag med fortsatt röjning kring torpargrunder och nya stigar.

En del naturvårdsinsatser blev det även på Färsna gård den 19 maj under ledning av Jörg Hellkvist. En liten men tapper skara gav sig på att såga upp och forsla bort nedfallna träd, avlägsna sly samt röja undan grenar och kvistar. – En skonsam insats med fokus på stor varsamhet, med Jörgs egna ord.

Solen sken över den tappra skaran och belöning i form av att få se orkidén Adam och Eva samt månlåsbräken väntade efter arbetsinsatsen.