Naturskyddsföreningen summerar maj och juni 2024

Biologiska Mångfaldens Dag arrangerades den 25 maj på Färsna gård. Undersökning av myrlejonets fångstgropar Ängsgruppen var mest och bäst representerade och var stationerade intill den fina biparken. Där bjöds det på tipspromenad och möjlighet att tillverka fröbollar och i den intilliggande slåtterängen var det guidade turer under dagen. Det fanns också möjlighet att köpa holkar. Som final på en lyckad dag föreläste Pella Thiel i den nya samlingslokalen Lagår’n. Hon berättade om möjligheten att se alla livsformer som bärare av ett eget inneboende värde, om ekocidlagar och om en framtid som vi alla önskar leva i.

Som en del i utställningen om Gunnar Brusewitz på konsthallen i Norrtälje visade Roine Karlsson och Christer Stighäll den 29 maj bilder och berättade om en äventyrlig resa till Lettland med Gunnar Brusewitz med flera. Ett drygt 30-tal besökare fick ta del av Roines fina bilder och den spännande resan.

Klimatgruppen i Naturskyddsföreningen fick den 31 maj möjlighet att presentera politikerutfrågningen (16 maj) när stadsbiblioteket i Norrtälje bjöd in till Afternoon Tea inför det stundande EU-valet. Även Naturskyddsföreningens “betyg” på våra representanter i EU-parlamentet presenterades och hur de under perioden från 2019 har röstat i främst frågor som rör miljö och klimat.

Den 1 juni besökte vi Riddersholms naturreservat och fick nyttig och intressant information om allt från tång till musslor och livet i allmänhet i Östersjön. Dagens ciceroner var makarna Lena ”Tant tång” och Nils ”Mr Mussel” Kautsky, båda två professorer från Stockholms universitet med lång forskningserfarenhet kopplat till Östersjön.

Väl ute vid udden håvade Lena, Nils och de deltagande barnen in tång och musslor för närmare inspektion. Lena berättade om projektet vid Riddersholm med utplanterad blåstång. Deltagarna får ta med sig Lenas och Nils optimism för Östersjöns framtid, spänningen för livet i vattnet – och att trålarna såklart måste stoppas.

I Hallsta Folkets Hus den 3 juni fick vi information om en 71 ha stor solpark av Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij, expert på jordbruksmark och biologisk mångfald, om vad ingreppet i naturen innebär för miljön och den biologiska mångfalden. Malin Stensson från företaget Alight som bygger och ska driva parken informerade om projektets tekniska utförande – kvällen blev ett kunskapslyft för många.

Flera har helt naturligt varit skeptiska till att användbar jordbruksmark reserveras för ställningar och solpaneler i stället för odling. Men marken är klassad som lågproduktiv och lämpar sig mycket väl för vall och bete. Man kommer att beså den med fröer så att den blir full av blommande örter och gräs. Samtidigt bjuds fårägare in att låta sina djur beta på området. Det skulle i så fall bli ett win-win-arrangemang. En annan effekt av projektet, med eller utan får, är att jordkvaliteten förbättras och klimateffekten blir positiv genom att gräsmarker producerar syre medan kolet blir kvar i marken.

Den 8 juni blev det en vandring i Linnés fotspår tillsammans med botanikern och naturguiden Lisel Hamring. Efter samlingen vid Sävja kyrka, alldeles intill Linnés Sävja, bar det av mot Danmarksstigen. Under en vandring på drygt 5 kilometer berättade Lisel om Linné, omgivningarna och inte minst växtligheten. De som ville fick sedan göra ett besök på Linnés Hammarby. En givande och intressant vandring i mestadels fint väder. Vill du vara med på en till guidning med Lisel så boka in orkidévandring på rikkärret Maran på Väddö den 6 juli.

Hannes Tollbring
Kalle Güettler