Slåtter på Färsnaängen

Ängsgruppen i Naturskyddsföreningen Roslagen arrangerade en slåtterdag på Färsna gård den 20 juli. Jörg Hellkvist med flera från gruppen stod för instruktionen av slåttern och alla högg i efter förmåga. Några slog med lie och andra räfsade. Man hinner förvånansvärt mycket på några få timmar när man arbetar tillsammans och resultatet är påtagligt. Slåtterängen på Färsna gård är relativt ny och det finns en inventeringslista som Lisel Hamring framför allt är upphovskvinna till och den blir längre för varje år efter fagning och slåtter. Några stora träd har tagits ner för att ge plats för sol och ljus.

Från en vildvuxen äng kunde vi snart se en välansad plats som till nästa sommar kommer att innehålla många blommor efter fagning i vår. Fagning innebär att fjolårsgräset tas bort men framför allt slåttern bidrar till att gräs, blommor och annan växtlighet som funnits under säsongen fröar av sig och ger upphov till en mer och mer blomstrande äng. Det tar några år att restaurera ängsmark men säkert är det mödan värt och det är en rolig och meningsfull sysselsättning, kunde deltagarna konstatera under paus och samtal. Som belöning utöver nytta och nöje bjöds det på ekologisk fika från Systrarna Matjord.

Om du som läser det här blir sugen på att vara med på en slåtter så finns det möjlighet den 1 september. Då slår vi återigen rikkärret Maren på Väddö. Där har det efter många år med hårt arbete tittat upp ett flertal orkidéer och även tranbären får mer ljus och lyser snart röda på tuvorna.

Agneta Falk

Foto: Lena Franzén