Ugglesafari med Naturskyddsföreningen Roslagen

Äntligen skulle vi i Naturskyddsföreningen Roslagen få en ugglesafari igen – tid, plats och corona-anpassat deltagarantal var klart, men då kom kung Bore och ställde till det med blåst och snö och minusgrader.

Vi anpassade oss raskt och bytte dag och kunde få till en ugglesafari den 15 mars med två grupper för att undvika trängsel. Den valda kvällen visade sig vara ett bra val med en gnistrande stjärnhimmel och någon krispig minusgrad.

En grupp var i de djupa skogarna nästan en mil utanför Edsbro, som för några år sedan var tassemarker för en stor björnhane. Vår ciceron för kvällen, Kristoffer Stighäll, försökte locka fram slagugglan men gick bet så gruppen fick nöja sig med sparvuggla, pärluggla och kattuggla. Ingen dålig utdelning trots allt och vi hade ju i alla fall tur med vädret.

Slaguggla Foto: Leif Gustavsson

I närheten av Knutby, där den andra gruppen befann sig under ledning av naturfotografen Leif Gustavsson, blev det bättre utdelning. Innan molnen skymde stjärnhimlen var det bra fart på ugglorna och några såg en pärluggla i ett träd och desto fler såg slagugglan flyga över trädtopparna. Dessutom hördes de i flera omgångar tillsammans med kattugglan.

En lyckad aktivitet, som dessvärre så många gånger de senaste åren har ställts in på grund av dåliga väderförhållanden.