Cykelmanifestation för klimatet & bättre cykelvägar

Vi var inte lika många och vi var definitivt inte lika unga som Fridays For Future då de manifesterar för klimatet, men vi var lika engagerade och glada! En liten skara cyklister samlades på Stora torget i Norrtälje den 28 augusti för att med cyklar och skyltar med budskap ta en liten tur runt i Norrtälje stad med omnejd för att manifestera för klimatet och för bättre cykelvägar i hela kommunen.
Vi styrde kosan via Societetsparken och bron Havslänken mot Grind där vi gjorde ett kortare stopp för att prata om Grindskogens vänner och Naturskyddsföreningen och kampen för att hindra bebyggelse i Grindskogen, och det gick ju bra den gången. Vi trampade på mot Fågelsången och nästa stopp blev då vi kom till skogen i Tallhöjden. Skogen riskerar att försvinna för att det ska byggas även här, men just nu ligger planerna nere tack vare ett antal rödlistade fågelarter i skogen, till stor glädje för närboende, för Trollebo-barnen som leker i skogen och för oss.
Cykelturen avslutades på Stora torget och några av oss stannade kvar en stund  och pratade om hur vi tillsammans ska kunna sätta lite mer fart på klimatarbetet i allmänhet och kommunen i synnerhet.