Två intressanta seminarier om framtidens lantbruk som anordnas av Norrtälje Naturvårdsstiftelse

Inbjudan och program – Framtidens lantbruk seminarier

Tisdag 9/2: Seminarium 1 om Framtidens lantbruk i Norrtälje kommun – Utveckling eller avveckling?

I Norrtälje kommun har strukturomvandlingen lett till omfattande nedläggning av gårdar och igenväxning. Kommer vi att ha något jordbruk i framtiden och vad krävs av oss för att vi ska få behålla och utveckla det vi har? Medverkande: Carin Martiin, agrarhistoriker på SLU Ultuna, Kristina Nigell, länsstyrelsen i Stockholm: Sture Johansson, LRF Mälardalen, Jan Wärnbäck, WWF. Moderator: Ann-Helen Meyer von Bremen, journalist & debattör. Kl 18.00–20.30 i Roslagens Sparbank, Norrtälje. Anmälan till: tobias@naturvardsstiftelse.se, 070-999 63 25. Arrangeras avNorrtälje Naturvårdsstiftelse och LRF Mälardalen

Torsdag 18/2: Seminarium 2 om Framtidens lantbruk i Norrtälje kommun – Mjölk eller havredryck?

På senare tid har betesdjuren debatterats flitigt och ofta har det handlat om de resurser produktionen tar i anspråk, vilken betydelse djuren har för biologisk mångfald och vilken mängd utsläpp av klimatgaser de gör sig skyldiga till. Hur ska jordbrukarna i Norrtälje kommun satsa för att bedriva ett ekonomiskt och ekologiskt hållbart jordbruk Medverkande: Anette Gustawson, ekologisk mjölkbonde och debattör. Elin Röös, forskare SLU Ultuna. Anders Jacobson, ArtDatabanken. Moderator: Ann-Helen Meyer von Bremen, journalist & debattör. Kl 18.00–20.30 i Roslagens Sparbank, Norrtälje. Anmälan till: tobias@naturvardsstiftelse.se, 070-999 63 25. Arrangeras avNorrtälje Naturvårdsstiftelse och LRF Mälardalen