Extra Aktivitet: snorkla och samla skräp runt Ängsö nationalpark! 2014-08-16 Lördag kl 10:00-13:30

Vad händer under ytan runt Ängsö nationalpark? Naturskyddsföreningen Roslagen arrangerar en snorkeltur runt ön, ca 7 km. – När vi snorklar får vi en sällsynt chans att på nära håll se vad som finns under ytan, och vi tänker göra nytta egenom att sammla upp allt skräp vi hittar under ytan. Detta blir en historisk uppstädning av nationalparken.

–       Vi har tidigare hittat allt från ölflaskor, keramik och plast till bildäck på botten. Plast kan skada djur, och människor kan skära sig. Deltagare kan förvänta sig att få syn på gädda, aborre och små räkor i sin rätta miljö.

Den som vill kan snorkla sig runt hela området, eller så väljer man att snorkla en bit och sedan åka en bit med följebåt. Skräpet som hittas samlas ihop och läggs på följebåten. Det kosta inget att delta i snorklingen, men man måste ta med sig egen utrustning. Man kan åka buss # 621 både från Stockholm och Norrtälje och stiga av vid Vettershagabron. Där hämtar tillsynsmanen deltagare kl:10:00. Man kan också åka båt med Blidingsöbolaget från Stockholm. Vi börjar snorklar ca 10:30 efter båten från Stockholm har kommit fram. Vi pausar halvvägs runt ön för att njuta av egen medtagen picnic lunch. Resa tillbaka till Vetterhagabro/ Stockholm åker ca 13:15. Vid åskväder ställs aktiviteten in.

Det kostar inget att delta i snorklingen eller båtresan till/från Vettershagabro, men man måste ta med sig egen utrustning och matsack. Snorkell, mask och fenor är obligatorisk, våtdräkt rekommenders. Man kan få låna flyttväst om man vill. Simkunniga barn med snorkling erfarenhet kan delta vid föräldrarnas närvaro.

Mer information:

Fredrik Sigsarve, tillsyningsman Ängsö Nationalpark, tel 0176 262023. Anmälan: fredrik.sigsarve@lansstyrelsen.se

Om skräp i havet: http://havet.nu/?d=152

Initiativet hållbara hav – Östersjön:  http://www.hallbarahav.nu/pabotten

Arrangör: Naturskyddsföreningen Roslagen  https://roslagen.naturskyddsforeningen.se