Ugglesafari

Den 5 mars var det dags för Ugglesafari. Vi träffades i Edsbro och sen bar det av med bil rakt ut i den mörka, tysta skogen. Vår guide Leif Gustavsson körde först och stannade på strategiska ställen. På första stoppet hörde flera personer kattugglan och en räv som skällde hest i fjärran. Spännande att stå där tysta i mörkret, som inte var lika mörkt när vi vant oss, och lyssna. Många av oss hade nog inte vetat vad vi skulle lyssna efter men med Leifs hjälp och Pers ljuduppspelningar kunde vi ställa in ”uggleöronen”.

På nästa stopp var det slagugglan vi hörde och strax efter stannade Leif igen och vad fick vi se? Jo, en livs levande slagugglehanne som satt på en gren. Trots att den satt nära var den  osynlig ända till vi fick den utpekad. Då blev den hur synlig som helst, så spännande! Vi kunde studera den en lång stund innan den bredde ut vingarna och flög. Vilken fantastisk upplevelse!
Långt in i skogen satt vi sen runt en brasa och Leif och Per berättade om ugglor. Bara att sitta i mörka skogen runt en brasa med en berättare var en upplevelse i sig.