Fina fynd på skogsturen

Tur till värdefull skog, lördag 1 april.

Vårens första exkursion med skogsgruppen var för att leta efter värdefull skog. Vi var totalt 10 personer som blev guidade omkring av Per Bengtsson i två vackra skogar belägna mellan Edsbro och Rimbo på en dimmig lördagsmorgon. Den första skogen var huvudsakligen gran med mycket död ved och en hög luftfuktighet. Här hittade vi flera signalarter som indikerar lång skogskontinuitet, samt skogar med höga naturvärden. Vi hittade rikligt med garnlav som hängde från grenarna och gammelgranlav som täckte barken på flera granar. Även den lilla kattfotslaven och den betydligt större grantickan lyckades vi att se. Höjdpunkten var dock då vi lyckades att hitta grön sköldmossa på två murkna granlågor. Över 35 kapslar räknade vi ihop av denna fridlysta mossa.

Vi åt vår lunch runt lägerelden, där vi fick höra båda skogsnäppa och trana. Den andra skogen var också huvudsaklig gran, men den hade också fler gamla aspar och stora mossbeklädda stenar. Även här fann vi grantickan och även orkidéen knärot fanns kvar från föregående sommaren. Mycket älg finns i området, vilket vi såg från spillning och även uppkomst av orange älglegeskål, en svamp vilket bildar fruktkroppar på spillning av främst älg. Mot slutet av vår vandring lyckades Per att hitta den ljuvligt doftande tibasten och som bonus fick vi även se lite utterbajs på en sten. Tack till alla som var med och inte minst Per som ledde oss igenom dessa vackra skogsområden. /Hilde