Besök på KRAV-märkta gården Billinge

Billinge Gård 30/9

Vi var 13 vuxna och 3 skolbarn som besökte Anette på hennes och och maken Jakobs gård Billinge.
Intresset var stort (hade 6 personer på reservlistan också).

Vi samåkte i en mindre bilkaravan till gården Billinge, genom vår vackra roslagsnatur över Uddeboö, totalt knappt en mil och välkomnades av Anette på gårdsplanen.

Anette berättade där engagerat om hur hon och maken Jakob träffades och hur det gick till när de startade upp sin gård och sitt jordbruk för ca 15 år sedan. Gården är sen flera år en KRAV-certifierad gård.
Inne i ladugården fick vi träffa de veckorgamla kalvarna, de lite större riktigt busiga kalvarna och alla de kor som för stunden valt att vara inne och inte ute på betet. Vi fick se hur korna gick in i mjölkrobotmaskinen, där de tvättas och mjölkas medan dem mumsar på lite extra godis. Maskinen håller reda på decilitrar med färsk mjölk och känner av när kon är färdigmjölkad.
Anette berättar samtidigt för oss om hur allt runtomkring fungerar och även hur det ibland inte fungerar… för även med maskiner som mjölkar och mäter kornas status och välmående så är det ändå människan som bäst kikar mellan öronen och pratar med dem och kan se deras olika personligheter.
Hos Anette och Jakob kan vi se att kor är glada, snälla och sociala djur och att de mår bra här, det finns det ingen tvekan om.
Innan hemfärd fick vi smaka den underbara färska kalla mjölken i deras eget mejeri i byggnaden intill. Flera flaskor mjölk inköptes förstås och påfyllning kommer senare att göras på Flygfyren, där Billinges egen mjölktank finns placerad och fylls på flera gånger i veckan.

Vi tackar Anette, Billinge och deras 140 kossor för denna gång och hoppas det kan bli fler besök framöver!