Norrtäljes Matsvinn Utmaning 2017 4:e klassare.

Nu är resultaten inne! Hallstaklass får första pris!

Klass 4 i Hallsta skola i Hallstavik vann första pris och är den fjärdeklass i Norrtälje kommun som under en vecka lyckats minska matsvinnet allra mest!

Roslagens naturskyddsförening har tillsammans med Norrtälje kommun avfallsavdelning och Studiefrämmjandet hållit en utmaningstävling för 4:e klassare i Norrtälje kommun med sifte att uppmärksamma matsvinn problemetik och att uppmana barn att minska sitt matsvinnet. Målet var att deltagande barn ska få en ökad förståelse för hur matproduktion påverkar lokalt och globalt avseende naturvård, klimat och ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Samt att matsvinnet ska minska för både skolor och familjer i Norrtälje kommun. Så alla vinner!

Globalt är matsvinnet gigantiskt. I Sverige slänger vi idag 1,3 miljoner ton mat per år! Klimat påverkan av matsvinn är större än flygets och nästan lika stor som all bilism. Men även i det lilla perspektivet är alla insatser viktiga. Alla kan göra skillnad! Att uppmärksamma det konkreta svinnet på den egna tallriken ger en helt annan insikt än att enbart läsa om problemet.

De som har jobbat med matsvinn utmaningen är Veronika Areskoug från Naturskyddsföreningen och Studiefrämjandet var representerad egenom Marika Larsson och komunen egenom Hanna Netteberg.

Tävlingen sponsras av Roslagens sparbank och ICA Flygfyren.

Själva tävlingen gick till påföljande vis. All mat som lagts på tallriken men inte ätits upp ska vägas varje dag. Vid slutet av veckan så mejlar skolan in den totala vikten av den mat som slängts under veckan och antal barn som deltagit. Den klass som har lägst vikt i snitt av kasserad mat per barn och måltid vinner!

Resultaten: Alla deltagande klasser uppnådde ett matsvinn på en nivå när null. Årets vinnare: 1:a Hallsta skolan i Hallstavik med 1,2 gram svinn per tallrik mat, 2:a Ekebyholmsskolan i Rimbo med 1,7 gram svinn per tallrik mat, 3:e Freinetskolan Mimer i Norrtälje stad med 8 gram svinn per tallrik mat. Barnen var överväldiga entusiastiska och tror själva att de kommer att upprätthålla sitt nya beteende. Miljövinsten är förmodligen både stor och kvarstående. Och både familj, skolan och samhälle tar del av de ekonomiska vinsterna. Jag bedömer projektet väldigt lyckad er ett hållbarhets perspektiv.

Förhoppningarna är nu att fortsätta projektet under kommande år i Norrtälje kommun samt att expandera projektet till fler kommuner.