Norrtelje Musteri

Föreläsning

Musteriet

Pressen

Idag var vi 17 föreningsmedlemmar som fick oss en guidad visning och mustprovning på Norrtelje Musteri i Vingelebacke/Estunavägen i Norrtälje.

Här har Katarina Holmberg, grundare och ägare av musteriet, framställt must sedan februari 2016. Musten görs av svenska äpplen. Äpplen köps in och must säljs. Här kan även privatpersoner komma med sina egna äpplen och få dem omvandlade till sin egen must. Katarina visade, berättade och svarade på frågor kring hela processen och intresset var stort.

Katarina är väldigt mån om ett hållbarhetstänk i hela kedjan, ett exempel som visar på det är att äppelresterna tas om hand efter att saften pressats ut, och hämtas upp gratis av exepelvis bönder och jägare som använder det till utfodring av djur, vilda och tama.

Ytterligare ett exempel på hållbarhetstänket är att Katarina inte bara köper in äpplen, utan hon hämtar också överblivna äpplen själv från företag som säljer t ex fruktkorgar. Om äpplena har lite skönhetsfel går de inte att lägga i fruktkorgarna men är i övrigt bra frukt och hos Katarina kommer de till användning istället för att kasseras. Och mycket äpplen behövs det…. ca 2 ton äpplen/vecka behöver Katarina få in för att upprätthålla nuvarande produktionsmängd och leveranser.

Förra året var ju ett mindre bra äppelår vilket nu har gjort de svenska äpplena till hårdvaluta. Flaskorna med must förses med en etikett med ett rött sigill från Eldrimner och skruvkork (som för övrigt också görs helt för hand). Eldrimner står för gediget svenskt hantverk och det är det verkligen frågan om på Norrtelje musteri!

Efter visningen av produktionsrummet fick vi provsmaka generöst från fem olika mustsorter. Därefter fick den som ville handla med sig sin favorit hem. I musteriets lilla butik fanns det också mycket fint hantverk att handla.
Vi tackar Katarina Holmberg för det väldigt intressanta och trevliga besöket.