Utflykt Spåra rovdjur i Roslagen

Solen strålade, snön gnistrade och nordvästvinden bet i kinderna när Roslagens Naturskyddsförening samlades den 20 januari för den årliga spårspaningen. Hela tretton spårsugna samlades vid Kristineholms gamla skola denna lite kalla söndag, för att under sakkunnig ledning av Per Bengtson spana in spår av olika slag.

Redan efter några få meter i riktning mot Erkens västra strand dök det upp spår efter kronhjort, och den större släktingen – skogens konung – älgen hade korsat de många spåren av vildsvin. Det var små spår av kultingar och betydligt större spår och uppbökad jord av en galt eller större hona. När vi hade letat oss ut på Erkens is dök det upp spår av räv, rådjur, vildsvin, älgar och höjdpunkten utter.
I ivern över utterspåren och flykthålet i isen blev vi övermodiga och en av deltagarna fick känna på Erkens kalla vatten i ena stöveln. Det lindrades snart  av en sprakande brasa på land igen, medhavd choklad och mackor och korvgrillning för de som ville. Under grillningen visade Per upp flera spårstämplar som han hade med sig i packningen liksom några se- och läsvärda böcker.
Sammanfattningsvis en härlig tur med vackert vinterväder, perfekta spårförhållanden och en inspirerande och kunnig färdledare.
Roslagens Naturskyddsförening
Foto: Ola Nordstrand