Årsmöte 2019

Tjugoen medlemmar och en föredragshållare fanns på plats på Färsna gård när det var dags för årsmöte för Roslagens Naturskyddsförening – onsdagen den 13 mars. Mötet inleddes med en tyst minut för den under verksamhetsåret avlidna Nils Edberg.
Det var en omfattande verksamhet som sedan presenterades när verksamhetsberättelsen lades till handlingarna, och när det kommande verksamhetsårets plan tillkännagavs. Ett verksamhetsmål som har funnits med under många år är bildandet av ett naturreservat för Färsna. Det ser nu ut att bli verklighet, och ska bara vara en formalitet om ryktet talar sant.
Mot slutet av själva årsmötesdelen var det val av ledamöter till den nya styrelsen, revisorer och till sist en valberedning. Den avgående ordföranden Kristiina Mustonen lämnade stafettpinnen, eller snarare ordförandeklubban, till Ola Nordstrand.
Till allas glädje kommer tre nya friska krafter till styrelsen, och styrelsen för verksamhetsåret 2019 består, förutom Ola, av Veronika Areskoug, Sean Dagerman, Christoffer Hallbäck, Sofia Gröhn, Victoria Hellström, Per Bengtson och Maria Nyström. Till revisorer valdes Dan Johansson, Susanne Ortmanns och Suzanne Breitholtz. Valberedningen får fortsatt styras av Birjer Johnsson.
Innan kvällens höjdpunkt, föredrag av Andreas Öster om naturvårdsbränning, avtackades Kristiina Mustonen, Kajsa Dufbäck och Katja Wiezell med blommor, bihotell och ängsblomfrön.

Det var ett spännande och intressant föredrag som följde. Andreas Öster inledde med att visa filmen ”Levande Taiga” och berättade sedan om en strapatsrik insats i samband med den omfattande skogsbranden i Trängslet 2018. De församlade hade många frågor till Andreas, som fick rätt i att det här går det att berätta om hur länge som helst. Så blev det inte den här gången eftersom Andreas också skulle ta sig hem till Malung.
Roslagens Naturskyddsförening