Klimatinspiratörsutbildning

Färsna gård bjöd på en riktigt härlig vårdag när Torbjörn Vennström från Klimataktion, höll i en klimatinspiratörsutbildning den 23 mars.

Det var 15 deltagare från Norrtälje och Stockholm som kommit till Färsna gård för att låta sig inspireras av Torbjörn. Han tipsade med tal och bild och sång (inspelad) om hur var och en av oss kan inspirera andra och låta oss själva inspireras, i arbetet för ett bättre klimat.
Till att börja med ville Torbjörn göra klart att det är skillnad på väder och klimat. Blir det plötsligt fem grader kallare denna vårlika dag, så går vi och huttrar, men skulle klimatet bli fem grader kallare, så har vi snart en ny istid med 1 km is där Stockholm ligger idag. Klimatet har ökat med en grad sedan 1850 till idag, från 13.5 grader medeltemperatur till 14.5 grader nu.
Tittar vi så på andelen koldioxid i atmosfären så är det idag 412 miljondelar koldioxid mot 280 miljondelar för 4000 år sedan, och bara lite mindre än så för några hundra tusen år sedan.
Torbjörn beskrev också vilka som är de politiska barriärerna för en snabb omställning: ekonomiska strukturer – politisk makt – infrastrukturer. Därutöver finns det ett antal psykologiska barriärer.
Tre korta tips kom Torbjörn också med innan vi gav oss på grupparbetena. Greppbara jämförelser – en Thailandresa motsvarar ca 2,5 ton i koldioxidutsläpp per resenär (riktmärket är ju högst ett ton per person och år i utsläpp). Nå synbara resultat snabbt – solcellerna sitter på taket. Ha roligt, fira ofta – det ska vara roligt att rädda klimatet.