Artikel: Ejder- och alfågelmorgon med Roine Karlsson

Ejdrar och andra sjöfåglar fick finna sig i att bli beskådade när Roslagens Naturskyddsförening arrangerade Ejder- och alfågelmorgon, med ciceronen Roine Karlsson. Det var klockan 06.00 den 5 maj som en  skara morgonpigga fågel- och naturintresserade samlades på Östernäs brygga på Rådmansö för att skåda ejdrar och alfåglar i första hand. Det var en strålande fin morgon för fågelskådning och det blev snabbt utdelning då det på det närmaste skäret samlats en grupp ejdrar med både gudingar och ådor. Minst en av ådorna (honfågeln) låg på ägg i ett rede som Roine byggt och placerat på skäret. Roine riggade såväl kikare som kamera som den som ville fick använda får att skåda dessa vackra fåglar på närmare håll. Det var en period då ejdrarna var svåra att hitta i Roslagens skärgård, och då främst i ytterskärgården, men nu verkar det vara en ökning på gång. Roine har räknat in 150 gudingar i närområdet kring Östernäs. Förutom ejdrar fick de församlade se vigg, måsar, tärnor, skarv, skrak, strandskator med flera skärgårdsgästande fåglar.

Roine Karlsson berättar om ejdrar och alfåglar

Inte långt från Östernäs brygga ligger naturreservatet Riddersholm och Strömsborgsgården, som finns som en kommande programpunkt för den som är intresserad av att se hur det går med restaureringen av Gunnarsmaren, känna doften av ramslök, se kungsängsliljor och gullvivor, besöka Strömsborgsgården med guide med flera höjdpunkter den 19 juni.
Roslagens Naturskyddsförening