Hembygdsgårdens och Bondens Dag i Rimbo

När Hembygdsgårdens och Bondens Dag arrangerades på Tolvmansgården i Rimbo den 28 juli visade sig sommaren från sin bästa, och varmaste, sida. Kvicksilvret kröp över 30 grader när det var som varmast.
Roslagens Naturskyddsförening fanns på plats och slog ett slag för ett aktuellt ämne – rädda bina! En tipsrunda i form av ett bi-quiz fanns att prova sina kunskaper på, eller utöka. På det välfyllda bordet fanns informationsmaterial om bin, fjärilar, och allmänt om miljö och klimat med mera. Ett flertal vild-bi-hotell fanns också att beskåda, och köpa för den som ville, och det visade sig att många av besökarna hade byggt egna vild-bi-hotell och även låtit gräsmattan bli en äng. Ett drygt 40-tal besökare provade på bi-quizet och bland dessa kommer ett vild-bi-hotell att lottas ut.
Roslagens Naturskyddsförening