Hållbarhetseventet

När Freija, Roslagens Företagarkvinnor, arrangerade ett hållbarhetsevent i Folkets Hus tisdagen den 22 oktober, fanns det mycket spännande och intressant att titta på, lyssna på och i vissa fall smaka på. Det var bland andra några unga företagare som gjort knäckebröd av kaffesump med mera, det fanns ingefärashots att provsmaka, det fanns meditationskuddar och mycket mer än så.
På bordet där Roslagens Naturskyddsförening befann sig fanns det böcker att bläddra i och en hel del information om solenergi, och på scenen fick vi höra Montessoriskolan berätta om hållbar matlagning till flera hundra elever, med bland annat ”festlig fredag”.
När det var Naturskyddsföreningens tur att äntra scenen blev det en föreläsning om hållbar konsumtion av Kajsa Dufbäck, som lyfte cirkulär konsumtion med mera. Tage Sundblom tog sedan över och berättade om bostadsföreningen Utsiktens väg till solceller, vad det ger och vad det kostar. Så småningom (inom tio år enligt Tage) är ju elen helt gratis.
Det här var ett riktigt bra och givande event som vi hoppas kommer tillbaka nästa år. Hållbarhet hör ju i hög grad ihop med klimat och miljö, vilka är ett par av våra så kallade ödesfrågor idag.
Roslagens Naturskyddsförening
———————————————————————————————————————-
Foto: Kajsa Dufbäck och Maria Nyström (MN)