Honeyland

Det var ett femtiotal besökare som dök upp på biografen Royal i Norrtälje, för att se filmen Honeyland den 11 november. Det var årets filmvisning med fri entré som arrangerades av Roslagens Naturskyddsförening.
Det var en sorglig historia som utspelade sig… Hatidze skördar honung på traditionellt vis i sin by i Makedoniens bergstrakter. När hon får nya grannar förändras allt…
Filmen Honeyland är en hyllad berättelse om exploatering och balans – en lyrisk miljöfabel – och att den hade påverkat de som kom för att se filmen, visade sig vid den efterföljande samlingen på galleri Ekman.
Per Bengtson har under en tid arbetat med Operation rädda bina för Naturskyddsföreningen, och Norrtälje är en av de kommuner där flest har engagerat sig för den biologiska mångfalden. Per berättade om projektet och om vad vi som enskilda kan göra för att hjälpa våra vilda grannar. Han informerade bland annat om vikten att plantera/så bivänliga blommor.
Per intervjuade också kommunens representant Charlotte Köhler, samhällsbyggnadsdirektör, och RoslagsBostäders representant Håkan Andersson, bovärd och initiativtagare till RoslagsBostäders projekt med att inte klippa alla slänter och gräsmattor utan bevara de som ängar. Charlotte och Håkan kom överens om att samarbeta för att Norrtälje kommun ska komma att ligga i framkant för den biologiska mångfalden, vilket applåderades av de församlade.
En på många sätt sorglig film som ändå fick ett lyckligt slut i och med allas nyvunna entusiasm för våra vilda grannar.
Roslagens Naturskyddsförening
——————————————————————————————————————