Fulltecknad vecka för och med Naturskyddsföreningen Roslagen

I samarbete med Roslagens Sparbank, Studiefrämjandet, Campus Roslagen, Rekommenderas, Fridays For Future och Roslagens Ornitologiska Förening (ROF) genomfördes under tiden 10-16 februari inte mindre än tre programpunkter ur det alldeles färska vår- och sommarprogrammet för Naturskyddsföreningen Roslagen.
Det började med att ett drygt 20-tal medlemmar och andra kom till aulan Havet i Campus Roslagen för att lyssna på ett föredrag om Strömmande vattens betydelse för friska ekosystem. Christer Borg, generalsekreterare i Älvräddarna höll ett inspirerande och intressant – och lite sorgligt – föredrag om hur våra älvar, forsar och åar runt om i landet bebyggs av dammar och kraftverk och på sätt som ändrar förutsättningarna för vandrande fiskar och för den biologiska mångfalden.
Det pågår ett ständigt opinionsskapande arbete för Älvräddarna att freda våra återstående orörda älvar, forsar och åar. Tillsammans med bland andra Rospiggens sportfiskare och Norrtälje sportfiskare jobbas det med bevarandet av Skeboån, Norrtäljeån med flera vattendrag i vår kommun, som möjliga lekplatser för öring och andra fiskar.
————————————
På fredagen var det en global klimatstrejk igen och Fridays For Future och Naturskyddsföreningen Roslagen arrangerade en cykelmanifestation för klimatet som utgick från kommunhuset och vidare genom Norrtälje stad. Avslutningen blev en fredlig men trafikstoppande manifestation vid Stora torget. De upp emot 20-talet cyklisterna var nöjda med uppmärksamheten från invånare längs med rutten och hoppas på att det gav genklang in till kommunhusets styrande politiker.
I slutet på veckan samlades en liten men tapper skara för att bränna ris och röja nedfallna och nedblåsta träd. I Västernäs i kommunens norra del finns en av de mest artrika kalkbarrskogarna i kommunen. I stormen Alfrida blåste massor av skog ner i Roslagen, så också vid Västernäs. Tillsammans med markägaren röjdes kvarliggande träd och granris brändes för att gynna svampfloran. Som avslutning på denna blåsiga dag grillades korv.
—————————————————————————————————————————–
Foto: Strömmande vatten… Ola Nordstrand