Besök i Sundby naturhus

Corona-viruset ställer till det i många olika sammanhang men det här utomhusarrangemanget den 26 april ansåg vi i Naturskyddsföreningen Roslagen att vi kunde genomföra.
Det var en förväntansfull skara som samlades utanför familjen Wallentinus naturhus i Sundby i Brottby.
Husbygget startade 2014 efter många turer med Vallentuna kommun för att övertyga dem om att det var ett intressant bygge i tider då vi behöver tänka ännu mer miljö- och klimatsmart.
Idag står det där med ett växthus som omgärdar ett timmerhus i flera plan och med vinrankor, jordgubbsplantor och annan växtlighet som var på god väg trots att vi än så länge är i april månad och en lite kall nordanvind huserar.
Huset har lockat många till ett studiebesök och det är ett av ca tio liknande hus, eller åtminstone med samma funktioner, i landet.
Ett mycket intressant och spännande arrangemang blev sammanfattningen av detta studiebesök i ett naturhus som säkert kommer att få många efterföljare vartefter studiebesöken fortlöper. För inspiration var det som genomsyrade besökarna denna soliga söndagseftermiddag.
——————————————————————————————————
Foto: Ola Nordstrand