Blidö Bioblitz, Auroraängen, Almvik 9 maj 2020

Närmast följer en text som återges i Norrtelje tidning och resultaten och de hetaste fynden är sammanställda av Per Bengtson.

Under lördagen genomförde Naturskyddsföreningen en så kallad ”bioblitz”, en inventeringsdag på Auroraängen på Blidö. Från början var evenemanget tänkt att vara publikt, men i och med coronautbrottet fick nyfikna följa med på videolänk i stället. 404 olika arter hittades:
– Jag hade aldrig vågat tro att vi skulle hitta så många olika arter. Det är väldigt kul och ett slags kvitto på områdets höga naturvärden, säger Per Bengtson, från Naturskyddsföreningen Roslagen.

Aktionsgruppen Almviksgruppen har sedan ett par år tillbaka uttryckt oro för att Auroraängen och föreningshuset som finns på platsen ska säljas

. Det finns inga planer på det, och frågan har inte ens varit uppe för diskussion sedan Roslagens östra pastorat bildades 2018, skriver ordförande i kyrkorådet Hans Augustinsson (Lohärads framtid).

Men oron kvarstår – helst skulle Almviksgruppen att Auroraängen skyddas som ett naturreservat.

Inventeringsdagen genomfördes som ett samarbete mellan Naturskyddsföreningen och Almviksgruppen för att undersöka hur artrikedomen ser ut på platsen.

– Det är en fantastiskt fin plats, en av få strandnära områden som allmänheten har tillträde till. Det finns egentligen bara det här området och naturreservatet Linkudden på Blidö, sedan finns mycket få öppna platser på Blidö. De här mänskliga värdena har varit kända länge – men vi ville ta reda på hur det såg ut med artrikedomen, berättar Per Bengtson.

Initialt var tanken att det skulle vara ett publikt arrangemang – men med risken för smittspridning beslutades i stället att fynden skulle redovisas på nätet.

404 olika arter hittades, vilket är fler än vad Per Bengtson trodde skulle finnas. Bland fynden lyfter han ovanligt friska askträd, som är utrotningshotat, och sällsynta lavar som jaguarfläck och blek kraterlav.

– De är som ett korallrev i miniatyr, berättar Per Bengtson och förklarar hur man kan stå med lupp och titta på lavarna.

Ebba Kulneff
Journalist
Norrtelje tidning

Preliminära resultat
Kärlväxter 117 arter
Kryptogamer 176 arter
Insekter & leddjur 53
Fåglar 48 arter
Övrigt 10 arter
Summa 404 arter!

Hetaste fynden:
1 De gamla askarna
Asken är starkt hotad i hela landet. Här finns många gamla friska askar.

2 Sällsynta och hotade lavar
Blek kraterlav, rosa skärelav, gulvit blekspik, jaguarfläck, slät fjällav, klosterlav och jaguarfläck. Och ett mycket intressant fynd som vi inte kunnat artbestämma säkert ännu-

3 Lundmiljöerna
Orkideer som grönvit nattviol, tvåblad, samt lundväxter som storrams och ormbär.

4 Två nyupptäckta svampar
Två svamparter som nyligen upptäckts i Sverige som växer på askfrön. De heter Phoma samarium och Diaporte samaricola, de saknar svenskt namn.

5 Rödhalsad svartbagge
Ett exempel på en skalbagge som trivs i Auroraängens lundar och lever i gamla tickor. Hanen har två röda horn i pannan. Om den blir irriterad sänder den ut en varningslukt – ungefär som lite rökig whisky.

Per Bengtson

2 thoughts on “Blidö Bioblitz, Auroraängen, Almvik 9 maj 2020

• Hej Allan!

Tack för berömmet och imorgon har vi en samling på Blidö för att just prata om bevarandet av området och hur en skötselplan skulle kunna utformas. Utifrån det så hoppas jag att den del som nu är äng blir en riktig äng som slås och inte bara klipps.