Smaka på Riddersholm – naturvandring 22 maj

—————————————————————————————————–
Den 22 maj visade sig bli den varmaste och finaste majdagen hittills i år och dessutom på Biologiska Mångfaldens Dag. Då genomförde Naturskyddsföreningen Roslagen en naturvandring i Riddersholms naturreservat med Gunnar Lodin, som jobbat som tillsyningsman där i mer än 20 år, som van guide.

Gunnar Lodin

En skara på 23 personer, varav fem barn, fick en upplevelse som vi sent kommer att glömma. En inspirerande och intressant vandring bjöd Gunnar på som inleddes med att vi fick bekanta oss med områdets törsta orkidé St Pers nycklar och som är, liksom övriga orkidéer, fridlyst. Gunnar passade också på att berätta om rysshärjningarna på 1600-talet innan vi gick vidare till minnesmonumentet för Estoniakatastrofen som inträffade den 28 september 1994, då 852 människor omkom.
Vi fick också stifta bekantskap med skogens konung älgen på nära håll men den var inte så reslig och definitivt inte så rädd av sig. I växtväg fick vi veta mer om gräset tofsäxing som är en ryssimport i samband med rysshärjningarna och så visade Gunnar hur vi ser skillnad på liljekonvalj och ramslök, där ramslök har en skarp och tydlig löksmak medan liljekonvaljen är nästan helt smaklös och det är det tydligaste sättet att skilja dem båda åt om någon är osäker på hur man kan se skillnad. Ramslök kan tillagas i flera olika former (pesto, ramslöksmör m m) medan liljekonvaljen är giftig.
Vidare fick vi se en av områdets äldsta hasselbuskar och harsyrans fina små blommor. Efter att vi besökt Riddersholms högsta punkt fick vi se det som väckte barnens intresse lite extra. Vi fick titta närmare på den köttätande växten tätört, som med sina klibbiga växtdelar håller fast och senare smälter sitt byte med en annan ”syra”. Vi fick också veta att bladen från tätörten användes förr till att göra s k långmjölk (långfil).

Gunnar med 50-årig hassel

Som avslutning på vandringen samlades vi vid ”Sladdstycket” som numera är hembygdsgården och där bjöd Gunnar på fjolårets dryck av älggräs (den har inte blommat än), som smakade i princip likadant som fläderblomssaft. Det blev en läskande avslutning på denna härliga dag.
För den som vill uppleva fler naturvandringar och se fler orkidéer så arrangerar naturskyddsföreningen en vandring i Råda naturreservat den 14 juni.
——————————————————————————————————-
Foto: Ola Nordstrand