Orkidévandring i Råda Naturreservat

Söndagen den 14 juni genomfördes ”terminens” sista programpunkt för Naturskyddsföreningen Roslagen – orkidévandring i Råda naturreservat.

Ormbär

Vi var femton förväntansfulla som samlades i Råda denna varma juniförmiddag och innan vi ens hunnit in på stigen som leder in i naturreservatet uppmärksammade Klas-Rune Johansson, guide och botanist m m, oss på några rariteter. Det var gräset skogsstarr och hässleklocka som växte på den oklippta parkeringen vid naturreservatet. Anledningen till att parkeringen är oklippt är att det där ska finnas en liten skalbagge som är beroende av humleblomster.

Klas-Rune och guckuskor

Väl inne i skogen kom vi inte långt förrän de första och största orkidéerna visade sig – guckusko. De var i sin bästa blom och intill fanns fler plantor på väg att bli blommande skönheter. Klas-Rune visade prov på sin kunnighet och humor då han förklarade för oss vetgiriga deltagare att guckuskon kan locka till sig jordbin på någon kilometers håll med sin vanlijdoft. Biet letar sig ner i den så kallade läppen eller toffeln på guckuskon och inser till sin besvikelse att det inte fanns några godsaker där. Då den ska ta sig ut pressar den sig så småningom ut genom ett av de två små ”fönstren” på baksidan av läppen/toffeln och får då med sig pollen från ståndarknappen som sitter vid utgången. Biet flyger vidare och får då se en annan guckusko och tycker att den vore kul att besöka och så håller det på – lite korkat, som Klas-Rune uttryckte det.

Vi hade också förmånen att få se den lilla spindel som kan skifta färg till gult och sitta på guckuskons gula läpp/toffel och vänta på någon insekt som ska komma och utforska denna utsökt vackra blomma.

Skogsstarr

Här skulle jag nu kunna rabbla upp alla växter som vi betade av under vår vandring, men det ska jag inte utan nöjer mig med att nämna ett fåtal, extra intressanta arter. Många av dem är så kallad mulljordsflora som trivs extra bra i Råda naturreservat som också har en kalkrik jord. Vi fick bekanta oss med tandrot, lungört, nästrot, skogsvicker, brudborste, ängshaverrot, svampen vargmjöl, skogsfru (blommar i augusti), underviol med sina gröna sommarblommor, ormbär och en hel del annat.

Guckuskor i grupp

När vi något blodfattigare, på grund av myggen, lämnade naturreservatet styrde vi kosan mot Rådabadet där vi hade picnic och Klas-Runde berättade om sina inventeringar av Råda naturreservat med flera platser. Cirka 750 blommande exemplar har det givit som mest och det var innan reservatet utvidgades 2011, men den del av reservatet som vi besökte är den med mest guckusko-orkidéer.

Redan nu har Klas-Rune lovat att guida oss på Häverö prästäng men det får bli ett inslag i vårt kommande vårprogram 2021 och då utlovas den vackra majvivan. Det ser vi verkligen fram emot blev det samstämda svaret från oss som hade förmånen att få vara med på denna fantastiskt lärorika vandring med en så kunnig guide som Klas-Rune Johansson.

——————————————————————————————————-

Foto: Ola Nordstrand