Debattartikel: Ogräsbekämpning i Norrtälje

Ogräsbekämpning i Norrtälje riskerar att rubba ekosystemet och skapa hälsorisker

Intill den fina strandpromenaden mellan Gransäter och Grind i utkanten av Norrtälje stad genomförs eller kommer att genomföras bekämpning av den invasiva växten Jättebjörnloka. Invasiv innebär att växten eller djurarten inte hör hemma i vårt ekosystem.

Jättebjörnlokan bekämpas även på andra platser runt om i Norrtälje kommun då den inte hör hemma i vår natur och kan ge brännskador på huden om man kommer i kontakt med växtsaften och sedan vistas i solljus. Det är inte helt lätt att bekämpa Jättebjörnlokan då dess frön kan ligga och gro i marken i upp till 20 år.

Vi i Naturskyddsföreningen Roslagen är inte emot att kommunen bekämpar Jättebjörnlokan men tycker att det bekämpningsmedel som används – RoundUp Bio med registreringsnummer 3937 med det verksamma ämnet glyfosat – inte passar för bekämpning i anslutning till framför allt vattennära områden, som strandpromenaden mellan Gransäter och Grind. Dessutom är det inte fastställt att det verksamma ämnet i RoundUp – glyfosat – inte ger framtida negativa hälsoeffekter och även kan påverka ekosystemet negativt.

På strandpromenaden och på andra platser i kommunen som berörs av bekämpningen, vistas många av kommunens invånare och däribland ett stort antal barn som kanske inte håller sig från de avgränsade områdena och inte kan läsa de minimala lapparna med information om bekämpningen och riskerar att komma i närkontakt med bekämpningsmedlet RoundUp Bio. Även hundar och katter som rör sig längs med strandpromenaden och nosar i vägkanterna kan utsättas för glyfosatet.

När det här läses har säkert det mesta av bekämpningen redan genomförts men till kommande år föreslår vi att bekämpning av Jättebjörnlokan sker med biologiska alternativ som förekommer bland annat i vårt grannlän Uppsala. Där bekämpas Jättebjörnlokan genom att kokande vatten hälls på eller i växten. Det är också möjligt att injicera kokande vatten direkt i roten med en form av spjutmaskin, vilket görs i Perstorps kommun.

Ett färgglatt inslag under sommaren är växten Lupin. Växten innehåller bland annat spartein och kan vara riktigt giftigt för djur men inga allvarliga förgiftningar är kända hos människor. Det är främst då Lupinens fröbaljor bildas som den är extra riskfylld för små barn och djur. Även Lupinen är en invasiv art och har på många ställen tagit över den naturliga floran längs våra vägkanter och Norrtälje kommun är inget undantag.

Här anser vi i Naturskyddsföreningen att det behövs en insats från kommunen för att minska beståndet av Lupiner. Ett sätt att bekämpa eller åtminstone begränsa utbredningen är att slå vägkanterna innan Lupinerna sätter frö, gärna flera gånger per växtsäsong och sedan ta bort växtmaterialet. Är det en mindre samling är det mest effektiva sättet att gräva upp plantorna.

Vi ser fram emot kommande somrar med biologisk bekämpning av Jättebjörnloka och färre Lupiner längs våra vägkanter.

Christoffer Hallbäck