28 aug: Batnight i Mörby slottsruin

Förväntansfulla och en aning nervösa samlades deltagarna till årets Bat Night i Mörby slottsruin i Rånäs på fredagskvällen den 28 augusti vid Fasterna kyrka.. Förväntan byggdes på besöket i slottsruinen och mötet med fladdermöss och experten Marie Nedinge och nervositeten på passagen av en kohage inkluderande en stor tjur. Allt gick dock bra och innan vi äntrade slottsruinen gick Per Bengtson igenom historiken och innehållet för kvällen.

Per och Marie

Per drar ruinens historik

Föredraget som Marie höll i bagarstugan i anslutning till borggården var spännande och intressant och hon presenterade sina favoritdjur på ett mycket underhållande sätt. Under föredraget gjorde en fladdermus entré i bagarstugan men vände snabbt ut i mörkret igen.

Att fladdermöss är hemlighetsfulla djur blev vi varse såväl under föredraget som då vi klev ut i den magiskt vackra augustikvällen för att upptäcka dessa flygande däggdjur med anor så långt tillbaka som 80-100 miljoner år. Nordfladdermusen är den vanligaste fladdermusen i stora delar av Sverige då den finns från Smygehuk i Skåne till Haparanda. De 19 arter som finns i landet är samtliga insektsätande men de större arterna kan också ta groddjur och mindre fåglar. Blir de tvungna kan de flyga under ljusare delar av dygnet men riskerar då att tas av lärkfalken.

Globalt finns det ca 1500 arter varav tre vampyrer, alltså fladdermöss som livnär sig på blod från djur och i undantagsfall från människor. men är långt ifrån lika blodtörstiga som böckernas och filmernas Dracula och finns bara i norra Sydamerika.

För några arter är nektar respektive frukt huvudfödan men för de flesta gäller insekter. För att hitta sina byten i mörkret skickar de ut starka ljudsignaler som är olika för varje art och når 20 000-55 000 Hertz. Andra signaler innebär parningsläten och det fick vi höra på borggården genom så kallade ultraljudsdetektorer. Fladdermusens år sträcker sig från parningen i augusti/september, dvala i något kyrktorn eller en grotta eller en matkällare eller något annat passande ända fram till mars/april då de vaknar, ägglossning för mamma fladdermus i april/maj till den sparade sperman och sedan föds en unge i juni/juli då honorna samlats i kolonier.

Förutom att Bat Night 2020 blev magiskt vacker, om än lite kylig, så blev den innehållsrik också. Inte mindre än fem av de inventerade nio arterna av fladdermöss gav sig tillkänna denna kväll.  De arter som visade upp sig denna kväll, eller snarare hördes via detektorerna, var vattenfladdermus, dvärgpipistrell, taigafladdermus, brun långörad fladdermus och nordisk fladdermus.

En fantastiskt kväll för de församlade som förutom att höra om och av fladdermöss även fick se planeten Mars stråla med sitt svagt röda ljus, en ståtlig halvmåne flankerad av Jupiter och Saturnus och som vi hoppas ska komma igen som en favorit i repris 2021.

——————————————————————————————————–

Foto: Ola Nordstrand