Slåtter på Marn

Slåtter i full gång

Sommarprogrammets sista insats för Naturskyddsföreningen Roslagen, blev ett traditionstyngt arrangemang. Föreningen har slagit myren/kärret Marn, som det kallas lokalt på Väddö, under säkert trettio år och till skillnad från de senaste årens tunna uppslutning så var vi hela åtta entusiaster på plats den 6 september.

Räfsning under vacker himmel

Allt var som upplagt för en riktigt bra slåtter med andra ord, med gott om folk, fint väder och glatt humör, även då räfsningen tog vid efter att liarna gjort sitt.

Kenneth har rätta tekniken

Sean som var ansvarig för arrangemanget  peppade deltagarna och höll ihop det hela med van hand under sitt fjärde år som ansvarig för slåttern.

Efter slåtter

Ett kärr utan vass

Vi fick en inledande historik över slåttern och området vid samlingen hos Dan Johansson på Senneby gård och sedan bar det av mot myren/kärret i skogen bortom gården.

Vila i skuggan efter slåttern

Vass och annan växtlighet stod oss över huvudet när vi hade genomgång inför dagens slåtter men några timmar senare var det ett mindre kalhygge och mycket nöjda deltagare. Sean lovade att vi kör slåttern även 2021 och ingen av de församlade verkade ha blivit avskräckta, men det visste vi ju först dagen efter då muskler och leder har slappnat av igen.
Även om det dröjer till nästa slåtter på Marn så har Naturskyddsföreningen Roslagen en Svampexkursion redan den 19 september i Nordrona. Det arrangemanget ingår i det kommande höstprogrammet som du som är intresserad kan hitta på föreningens hemsida.

—————————————————————————————————–

Foto: Per Bengtson (PB)