Kandidatuppsats om Auroraängen presenterades på Blidö

———————————————————————————————–

Ända sedan kandidaterna till Naturvårdspriset  2019 presenterades i Norrtelje Tidning har Auroraängen varit känd för Naturskyddsföreningen Roslagen och allmänheten i Norrtälje kommun. Än mer uppmärksammat blev Almviksgruppens kamp för att bevara naturområdet kallat Auroraängen i Almvik på Blidö, då de vann Naturvårdspriset. Priset delades ut vid festligheterna på Nationaldagen i Societetsparken men redan i tidiga ottan hade priset uppmärksammats på plats på Blidö. Per Bengtson från Naturskyddsföreningen Roslagen var på plats och höll ett nationaldagstal innefattande tänkbara åtgärder för att bevara Auroraängen.

Efter att Almviksgruppen hämtat sig från uppståndelsen efter prisutdelningen och veckan i Naturskyddsföreningens stuga på Kläppen i Söderarms skärgård var några av oss från Naturskyddsföreningen på besök på Blidö för en första ytlig ”inventering” av området. Vi konstaterade att det behövdes en mer ingående inventering och sökte intresserade studenter för detta på Stockholms och Karlstads universitet.

Ola och Ida

Ida Aronsen från Stockholms universitet nappade på erbjudandet och efter ett besök på Blidö bestämde hon sig för att skriva om Auroraängen i sin kandidatuppsats. Ett andra längre besök en helg i april följdes upp av en så kallad bioblitz den 9 maj med inlånade experter inom olika områden. Det resulterade i en direktsändning i Naturmorgon i Sveriges Radios P1 och inte mindre än 407 arter varav några riktigt uppmärksammade. Parallellt med Idas arbete med Auroraängen har såväl Almviksgruppen med den outtröttliga duon Göte Lagerkvist och Anita Bertilsson som Naturskyddsföreningen uppvaktat Blidö församling som sköter och förvaltar området.

I början av juni var Idas arbete färdigt och innan sommaren tog över helt fick vi ta del av den välskrivna och omfattande kandidatuppsatsen. Då föddes också tanken på att bjuda in Ida till ett föredrag om Auroraängen i församlingsgården i anslutning till Auroraängen den 24 september 2020.

Det blev en och en halv timme intressant information och diskussion och hennes tema var Auroraängen i dåtid, nutid och framtid.

Ida kunde konstatera att det är ett mycket värdefullt område med över 400 arter som är resultatet av många års orörd mark. Det finns många gamla lövträd som ger en mångfald av mossor och lavar, flera rödlistade.

Samtidigt som fikat serverades, som Gunnel Blomkvist förtjänstfullt fixat, blev det en intressant diskussion med deltagarna, varav flera från församlingsrådet. Vi kunde enas om att Auroraängen måste bevaras och skötas i framtiden oavsett vem som äger området. Vi kom fram till att en första insats måste vara en försiktig avverkning av främst sly och små granar och en uppmaning från deltagarna var att en skötselplan ska göras, som församlingsrådet måste medverka till.

En tanke som föddes under kvällen var att en kommande biogeo-student skulle kunna göra en skötselplan för Auroraängen som sin kandidatuppsats. Idas arbete är visserligen avslutat men hennes kandidatuppsats är början på framtiden för Auroraängen.

Göte Lagerkvist

Almviksgruppen