Klimatmanifestation och svamptur i Edsbro

———————————————————————————————————-

Till skillnad från det stora pådraget med klimatdemonstrationer 2019, blev det den 25 september en Coronaanpassad variant av klimatmanifestation på Stora torget i regi av främst Fridays For Future med uppbackning av Naturskyddsföreningen.

Demonstrationen inleddes med ett tåg med klart färre deltagare än de 500 som gick med för ganska precis ett år sedan, men i vackert sensommarväder och med god stämning. Det har ju inte på något sätt varit dött på demonstrationsfronten p g a Corona utan Fridays For Future har stoltserat med sina plakat med livsavgörande budskap på, vid skolstrejker på fredagar vid kommunhuset och på Stora torget i Norrtälje och med sko-strejk i april.

Dött var det inte heller i skogarna i anslutning till Fansjön i Edsbro den 3 oktober, då Naturskyddsföreningen Roslagen arrangerade en svamptur med inte mindre än 24 deltagare. Ledde svampturen gjorde Ossian Rydebjörk, som jobbar med projektet Tätortsnära natur och är biolog i grunden, och en av landets främsta kännare på svamp Birgitta Wasstorp.

Birgitta

Kragjordstjärna

Ossian

Dropptaggsvamp

Fynden och frågorna var många denna strålande fina brittsommardag. Inte mindre än 100 arter hittades varav 20 så kallade signalarter (vilket visar på höga naturvärden) varav sju rödlistade (hotade i någon form). Matsvamp hittades också i begränsad mängd men var lika uppskattat ändå.

Vitgul flugsvamp

Av fynden kan nämnas sotriska, grangråticka, koppartaggsvamp, flera olika sorter av fingersvamp (gröntoppig fingersvamp, granfingersvamp m fl), skarp dropptaggsvamp, ametistskivling och många fler än så. Listan blev lång och den kan du se i sin helhet på Naturskyddsföreningen Roslagens hemsida.

Det blir ytterligare en svamptur med Naturskyddsföreningen, som den 17 oktober styr kosan mot skogarna i närheten av Grisslehamn. Är du sugen på att vara med så har du all information i höstprogrammet för Naturskyddsföreningen eller på föreningens hemsida.

—————————————————————————————————-

Foto: Anders Thornström – klimatmanifestationen