Äggspindling

Höstens tredje svamptur med Naturskyddsföreningen Roslagen genomfördes i skogarna kring Grisslehamn den 17 oktober med 21 deltagare, som på alla sätt försökte hålla avstånd. Men då det dök upp ovanliga svampfynd var det svårt att hålla igen och så många som möjligt ville se fynden. Det löstes fint med en-i-taget-principen och alla fick ta del.

Flattoppad klubbsvamp

Lunchpaus

Vädret var återigen på vår sida och det blev en fin höstdag i skogen och fynden var många och delvis ovanliga. 97 svamparter identifierades varav 29 så kallade signalarter (arter som genom sin närvaro kan indikera att ett område har höga naturvärden).

Blå slemskivling

Maine och Jaakko Salminen med svampfynd

Den ovanliga och vackra svampen blå slemskivling drog till sig uppmärksamhet, liksom dropptaggsvamp, äggspindling och för att inte tala om den flattoppade klubbsvampen. Äggspindlingen är mycket ovanlig och har sin utbredning främst i östra Uppland och anses därmed vara en ansvarsart (en art som till exempel en region har ett speciellt ansvar för då den är ovanlig) för Norrtälje.

Nu är det slut på svampinventeringar  i samlad tropp, åtminstone i regi av Naturskyddsföreningen Roslagen, men i och med att regnandet och det mildare vädret tog över så finns det goda förutsättningar för en lång svampsäsong.

———————————————————————————————————————————————–

Foto: Ossian Rydebjörk