Öringlek i Skeboån och Tullviksbäcken

24 oktober

Utflykt till värdefulla strömmande vattenmiljöer 24 oktober med Natirskyddsföreningen Roslagen

Äntligen ruskväder! Det tyckte öringarna som vi mötte på utflykten 24 oktober med Naturskyddsföreningen Roslagen. Regnandet hade fyllt Skeboån med vatten och satt full fart på öringarnas lek. De har bra lekplatser tack vare Skeboåns fiskevårdsförening som för hand har återskapat de grusiga bottnarna. För tio år sedan fanns enstaka öringar. Nu leker ett hundratal femkilosbjässar i ån!

Efter besöket vid Häverödal där Patrik och Ulf från fiskevårdsföreningen delade med sig av sin smittande passion för de stora fiskarna, besökte vi Tullviksbäcken på Väddö – det bästa naturliga lekvattnet för öring i Roslagen. Där vandrade vi i det fina naturreservatet kring bäcken med en spännande gammelskog. Vid bäckens utlopp mot Ålands hav var vattenföringen för liten för att öringarna skulle kunna vandra upp, men förhoppningsvis kan de göra det senare i höst. Ett levande och ostört vattendrag som Tullviksbäcken är mycket ovanligt och därför viktigt att värna. Micael Söderman från Sportfiskarna berättade om livet i ån och arbetet med att värna den. Här lever också flodnejonöga – en säregen fisk vars yngel lever nergrävda i bottnen och växer mycket långsamt. Passa på att besöka ett strömmande vattendrag nu på hösten och spana efter öringar som leker – det är ett riktigt skådespel.

Per Bengtson

——————————————————————————————–