Besök på Tranvik och Mörtsunda gård på Fars dag

Ekbacken

Naturskyddsföreningen Roslagen lyckades ännu en gång med att genomföra ett coronasäkrat och lyckat arrangemang. Denna gång blev det en visning av gården Tranvik i Bergshamra och en tur i naturreservatet där. På gården fick vi stifta bekantskap med värdparet Tomas och Anna Engström som berättade att det på gården finns en större besättning med ungkvigor, varav några nyligen skilts från sina mammor, och ett antal får. Mammorna befann sig på Mörtsunda gård, också det i Bergshamra, där Tomas och Anna sedan 2012 drivit gården. De är ekologiskt certifierade och djuren föds upp på enbart gräs, ensilage och hö, som de själva odlar på sina gårdar och andra ägor i omgivningarna.

Hungriga kvigor

Gabriel och Waldemar hittar död ved

Sofie, Anna och Tomas

På Tranvik passade vi på att ta en tur i naturreservatet i det förvånansvärt vårlika vädret trots att vi befann oss en bit in i november. Bland annat kom vi till en ekbacke där det har setts vita blåsippor och i andra delar finns under rätt årstid orkidéer och andra växter. Som final på vandringen fick vi smaka på grillad korv från Mörtsunda gård och roslagsmust.

Korvgrillning

Spaning

De som ville, och det ville de flesta, fick möjlighet att åka vidare till Mörtsunda gårdsbutik och handla korv, nötfärs med mera från gårdens egna djurhållning. Det vi fick med oss som ett mantra var att Tomas och Anna försöker leva på ett skonsamt sätt på det som gården kan ge i samspel med natur och djur.

——————————————————————————————————-

Foto: Ola Nordstrand