VAR HAR STRÖMMINGEN TAGIT VÄGEN?

Vi undertecknade vill härmed uttrycka en kraftfull protest mot det storskaliga industriella fisket efter strömming som under 2020 bedrevs av trålfiskefartyg i Östersjön. Sådana enorma fångster av strömming befarar vi allvarligt kan skada andra fiskbestånd i skärgården.  Fångsten för Stockholms läns yrkesfiskare (januari till 6/4 2020) var 4,4 ton medan trålfiskefartygens fångst för denna period var drygt 3160 ton strömming. Yrkesfiskare i Gävlebukten och Stockholms skärgård, vittnar om en minskad strömmingsfångst med 90%. Fritidsfiskare kom hem med tomma hinkar, det fanns ingen strömming. Följden av överfiske kan också bli en obalans mellan de olika fiskpopulationerna med ekosystemrubbningar av ytterst allvarlig natur vilket också Länsstyrelsen varnar för. Strömming är nämligen basföda för fiskarter som torsk, lax, gädda och gös. I år t o m 16/2 har 1ton strömming fiskats med passiva redskap (garn etc) och av trålare 4 000 ton i delområde 29, där området utanför Stockholms län ingår.

Sportfiske är en viktig sysselsättning för många och ett sätt att komma ut i skärgårdsnaturen, i somras dock meningslöst. Strömmingsfiske är också en viktig resurs för många hushåll i Stockholms läns kustområden. De få kvarvarande yrkesfiskarna i skärgården finner i eskalerande takt sina fångster reducerade till nivåer under dem där fiske överhuvud snart helt saknar motiv.

En beslutad minskning av fiskekvoten i Östersjön för i år (ej Bottenhavet) med 36% välkomnas men fortsatt finns problemet med enormt stora uttag i lokala bestånd i kustnära områden.

Vi protesterar mot ett fortsatt överdimensionerat industriellt trålfiske för innevarande och kommande säsonger.

Österåkers Sportfiskeklubb (Joakim Jonsson)

Naturskyddsföreningen i Österåker (Urban Dunell, Christoffer Hallgren)

Roslagens Ornitologiska Förening (Kristoffer Stighäll)

Naturskyddsföreningen Roslagen (Ola Nordstrand)