Talloljeutsläppet på Väddö

Naturskyddsföreningen Roslagen har liksom många i vår kommun följt och agerat med anledning av den tallolja som flutit iland längs kusten på Väddö. Vi har genom utskick uppmanat medlemmar och andra att efter bästa förmåga göra en insats för att vi tillsammans ska kunna få bort oljan innan den ställer till med mer elände än den redan har gjort. Vad vi fått besked om så har inga fåglar påträffats skadade av oljan, men risken ökar ju längre talloljan finns kvar.

Läs i länken från kommunens hemsida så hittar du mer info om hur du kan göra en insats… https://www.norrtalje.se/nyheterna/2021-02/en-storre-mangd-tallolja-har-upptackts-vid-vaddokusten/

Vill du fråga något eller anmäla en insats men inte vet hur, så kan du höra av dig till undertecknad på telefon 073 586 22 49 (lämna ett meddelande eller ett sms om jag inte kan svara direkt då jag jobbar som lokförare). Allra minsta insats för att få bort oljan är värdefull. Tack!

ordförande i Naturskyddsföreningen Roslagen