Rensa stränder

Tretton förväntansfulla skräpplockare hade samlats vid Port Arthurbryggan denna härliga vårmorgon för att tillsammans 2020 års Naturvårdspristagare Stellan Armandsson och Naturskyddsföreningen Roslagen befria delar av Norrtäljevikens stränder från skräp i alla dess former.

Vädret kunde knappast ha varit bättre denna lördag daterad 27 mars, sol, saltstänkta vindar och runt 10 grader varmt. Vi gick lös på omgivningen och redan efter första etappen på en knapp timme hade vi ca tio välfyllda säckar med skräp, ett antal presenningar m m. Ett välbehövligt fikastopp väntade och därefter gav vi oss på plockandet igen. Den andra etappen var något längre och till den anslöt tre cyklister som sett vårt arrangemang via Norrtelje Tidning och här blev fynden om möjligt än mer spektakulära – fyra bildäck, delar av båtar och mängder av annat skräp. Ett par rådjur lyckades vi också skrämma upp.

Som final ville Stellan att vi skulle befria en gammal flytbrygga från frigoliten, som annars riskerade att smulas sönder och återfinnas i fisk- och fågelmagar. Det blev en tung avslutning men alla var så nöjda efter denna behjärtansvärda insats. Klockan 18.40 plockade Stellan på det sista hopsamlade skräpet på sin cykelkärra och trampade hemåt för kvällen, en sann miljöhjälte.

—————————————————————————————————-