Åtgärdsprogram för skydd av Roslagens fladdermöss

Genom projektet ”Åtgärdsprogram för skydd av Roslagens fladdermöss” (år 2021-2023) vill Norrtälje Naturcentrum väcka engagemang för Roslagens minsta däggdjur, fladdermössen. Kom och var med på gemensamma inventeringskvällar där vi kommer att lära oss om artbestämning, inventeringsmetodik, olika fladdermusarters förekomst i Roslagen och vad man kan göra för att hjälpa fladdermössen. Inventeringsfynd och områdesspecifika åtgärdsförslag kommer att sammanfattas i en rapport vid projektets slut. Ett informationsmaterial kommer också att tas fram för att bidra till att kunskapen om fladdermössens behov sprids.

Bakgrund
Fladdermössen är Sveriges artrikaste däggdjursgrupp och de förekommer i hela landet. Tyvärr har många fladdermusarter en negativ populationstrend, ofta till följd av habitatförlust. I Roslagen förekommer hela 13 av landets 19 fladdermusarter, varav 12 av dessa finns med på den nya rödlistan över landets hotade arter. På grund av detta vill Norrtälje Naturcentrum öka kunskapen om förekomsten av fladdermöss och deras behov.

Det övergripande syftet med projektet är att säkerställa artgruppens fortsatta överlevnad i kommunen. I dagsläget saknas tillräckligt god lokal kunskap om fladdermössens förekomst och levnadsmiljöer i kommunen för att kunna påverka den negativa populationstrenden för många fladdermusarter. Bristande kunskaper leder till att viktiga boplatser, yngelplatser och övervintringsplatser ständigt försämras, exempelvis genom att gamla hålträd huggs ned, att gamla byggnader, magasin och jordkällare rivs eller byggs om. Genom inventering av främst de sällsynta arterna samt deras livsmiljöer, är målet att kunna kartlägga dessa och på så vis ta fram en områdesspecifik handlingsplan med åtgärdsförslag för hur arterna långsiktigt ska kunna bevaras.

Vill du vara med?
För mer information om de inventeringar som kommer att göras under sommaren, se nästa sida. För anmälan, kontakta Ossian Rydebjörk på ossianrydebjork@hotmail.com eller
0707 33 10 94. På grund av Covid-19 är antalet platser begränsade denna säsong.

Sugen på att lära dig mer om fladdermöss? Eller undrar du hur du praktiskt kan göra skillnad genom att engagera dig? Gå med i föreningen Batlife Sweden eller läs mer på:
www.batlife-sweden.se

Inventeringskvällar – Tid och plats

Torsdagen 1a juli, mötesplats Penningby slott, start kl.19:30, avslut cirka kl.23:30.

Fredagen 2a juli, mötesplats Rånäs slott, start kl.19:30, avslut cirka kl.23:30.

Vecka 32 (9e – 15e augusti, exakt datum ej spikat), mötesplats Edsbro masugn, start kl.19:30, avslut cirka kl.23:30.

Vecka 32 (9e – 15e augusti, exakt datum ej spikat), mötesplats Länna kyrka, start kl. start kl.19:30, avslut cirka kl.23:30.

Seminarium i höst

I höst sker ett spännande seminarium om fladdermössen, deras ekologi och levnadsvillkor. Samtidigt presenteras projektet och säsongens inventeringsfynd. Exakt tid och plats är inte spikad ännu så håll utkik i Naturskyddsföreningen Roslagens höstprogram för mer info!

Projektet finansieras av:

Roslagens Naturskyddsförening