Maj 2021

Klimataktion på G

Den 3/6 kl 12.30 – 14.00 är Klimataktion med och arrangerar en konstaktion mot AP-fondernas fossilinnehav: ”Konstnärer tolkar AP-fonderna” – en coronasäker utställning på Mynttorget. Aktionen kommer att filmas och läggas ut på sociala medier. Det behövs några volontärer till aktionen. Vill du vara med? Maila i så fall Anna Bokström på annabokstrom72@hotmail.com.

Klimataktion var också med och stöttade en gerillakonsert för klimatet i april utanför Riksdagshuset.

Konsert för klimatet genomfördes i natt – Klimataktion

Föreläsningar

Den 27 maj 12:15 – 13:00 blir det webföreläsning för och om män i klimatkrisen! I föreläsningen tar klimatcoachen Jens Malmström oss med på en lekfull och inkännande resa från egologiska till ekologiska maskuliniteter, där hjärta, kropp och chatt får vara med.

Webföreläsning: Män i klimatkrisen – Klimataktion

Ny talesperson

Vid det extra årsmötet valdes en ny manlig talesperson; Anders Strand. Han har startat tankesmedjan och facebookgruppen Grön Omstart som är en plattform för att lyfta fram samhällsaktörer som vill verka för en mer socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbar utveckling för samtida och kommande generationer.

Nya styrelsemedlemmar

Vi har också fått flera nya kompetenta styrelsemedlemmar: Hans Bergstedt, Veronica Fransson Farias, Hariz Dedic, Karl Bonnedahl och Petra Palmén. Läs mer om dem på www.klimataktion.se.

Nya lokalorganisationer

Vi har under våren fått två nya lokalorganisationer; Klimataktion Nyköping och Klimataktion Blekinge. Vi välkomnar dem varmt till föreningen! Välkommen att kontakta Pia Björstrand på pia.bjorstrand@klimataktion.se om du vill engagera dig i någon av dessa föreningar.

Klimataktion i media

Vår talesperson Pia Björstrand har blivit intervjuad om klimatet och skogen i Mat och Klimat. Sluta missbruka skogen –

Klimataktion är också med i denna debattartikel om att AP-fonderna behöver divestera.  https://www.omvarlden.se/Opinion/debattartiklar/ap-fonderna-maste-salja-sina-innehav-i-fossila-bolag/

Vår nystartade verksamhet klimatcoaching

Vill du stötta andra i deras känslor och engagemang för klimatet? Bli ideell klimatcoach! Du får lära dig metoder och förhållningssätt så att du kan föra bra samtal.
Lediga uppdrag: Bli ideell klimatcoach! – Klimataktion

Sommarevenemang

Den här sommaren hoppas vi att det ska gå att träffas i lite större sammanhang utan risk för smittspridning! Vill du delta i en nationell träff för lokala aktivister och klimatengagerade? Anmäl dig till denna intressanta sommarkurs, där Klimataktion är medarrangör. Är du intresserad av att vara med och arrangera ett lokalt möte där du bor? Kontakta Pia Björstrand på pia.bjorstrand@klimataktion.se.
Sommarforum – för en grön rättvis nystart | Färnebo folkhögskola (farnebo.se)

Styrelsen för Klimataktion, riksorganisationen