Naturstigen i Mälby på Biologiska Mångfaldens Dag

Passande nog fick vi i Naturskyddsföreningen Roslagen förinviga naturstigen i Mälby, på Livsuniversitets marker, på Biologiska Mångfaldens Dag den 22 maj. Livsuniversitetet och naturstigen beskrivs som en friluftsoas för gemenskap och välbefinnande i inbjudan till den offentliga invigningen den 12 juni.

Projektledare Eva Seilitz och ornitologen Ronny Carlsson inledde det hela med att berätta om hur naturstigen kommit till och lite om verksamheten på Livsuniversitet och den kommande vandringen. Ronny berättade också att de försöker hjälpa tornsvalorna (tornseglare) på traven genom att sätta upp holkar då det är brist på passande plåttak för svalorna att bygga sina bon under. Tornsvalorna är tyvärr en av flera arter som minskat de senaste åren i takt med att insekterna blir färre.

Med en ornitolog som ciceron blev det också möjligt att få veta mer om de fåglar som sjöng i omgivningarna. Den nyanlända trädgårdssångaren, som sjunger likt svarthättan, gav sig tillkänna. liksom den svartvita flugsnapparen.

På naturstigen finns det informationsskyltar och s k QR-koder med inläst text av skådespelaren Per Ragnar och samma information finns på Livsuniversitetets hemsida, för den som hellre vill lyssna i efterhand och istället njuta av fågelsången på plats.

Eva Seilitz välkomnar och presenterar

I området fanns det bosättningar från yngre järnåldern, lämningar från bronsåldern och spår av den havsbotten som fanns vid samma tid. Ärtsångaren fick vi höra innan ljudbilden övergick i bräkande från alla de får och lamm som skyndade till när vi äntrade övre fårhagen. Målet med naturstigen och dess omgivningar är att det ska bli en plats för familjer att uppleva naturen i alla dess skiftningar och även för föreningar, scouter, fältbiologer. I de fem tillgängliga militärtälten finns plats för närmare 100 personer.

Kulturladan och Hälsohuset i Mälby

Det finns planer på att anlägga slåtterängar i anslutning till fårhagen för att gynna våra pollinatörer. Här hittar vi också mandelblom, några arter av smörblomma, som ingår i familjen ranunkelväxter där det bara i Sverige finns 17 släkter och över 50 arter och en hel del andra örter och blommor. Häggen står i full blom och fyller luften med dofter och ljud av humlor och bin. Vid våtmarken fick vi av Ronny veta att detta alkärr tidigare var sankängar som blev till slåtterängar och som nu alltså är alkärr och av stor betydelse för grodor, salamandrar, fåglar med flera.

sankängar som blev till alkärr

Nötkråkan finns också i omgivningarna eftersom det är gott om hasselbuskar, vilka nötkråkan är beroende av, liksom skog med mycket mossa där de kan gömma sin föda (nötterna). Det skogsbruk som delvis förekommer idag med kalhyggen är ett gissel för nötkråkan då den inte hittar till sina gömslen eller så finns de inte ens kvar.

Som avslutning tittade vi på resterna av ett gammalt torp, med bara grunden kvar och omgivande träd och buskar som plommon eller krikon, syrener med mera och fick också höra lövsångaren.

Du som läser detta och blir sugen på ett besök, vilket kan rekommenderas, kan passa på då naturstigen invigs den 12 juni. Naturskyddsföreningen Roslagen kommer helt klart att komma tillbaka med fler exkursioner och aktiviteter.

—————————————————————————————————–

Foto: Ola Nordstrand