Räddningsinsats för bin i vasstak den 10 juli

Norrtälje Naturcentrum (NNC) har i uppdrag från länsstyrelsen att skapa en bipark på Färsna gård i Norrtälje. I sökandet efter vass vände sig NNC till Kista hembygds- och fornminnesförening (på Väddö) som berättade att de skulle riva en del av sitt gamla vasstak. NNC tog i och med detta initiativ till att rädda delar av vassen då den håller både många individer-, och många skyddsvärda arter av steklar. Detta är känt dels genom att takänden sommartid alltid har ett moln av insekter omkring sig och dels genom att entomologen Magnus Stenmark har gjort ett par besök för inventering.
Det vi nu planerar är att lördagen den 10 juli lägga en del av vassen åt sidan då taket rivs. Vi lägger den i ladans närhet för att fortplantning möjligtvis ska kunna fullbordas i den vass som flyttas. Vi vet lite om utsikterna men mycket talar för att storadelar av populationen fortfarande är etablerad i den nedrivna vassen då vi ska flytta den till Färsna i september. På Färsna kommer vi att bygga ett stort bihotell och förhoppningen är alltså att vi ska lyckas få delar av stekelbeståndet från Kista att etablera sig i gårdens bipark.
Det här blir ett lite komplext samarbete mellan NNC och Kista hembygds- och fornminnesförening samt Naturskyddsföreningen Roslagen som ska mobilisera volontärer. Tanken är att hembygdsföreningens medlemmar mest ska riva taket medan NNC och volontärerna ska försöka ta rätt på den värdefulla vassen samt trava den i en för ändamålet byggd ställning. SVT kommer att vara på plats och  även Nordiska Riskmuseets entomologer har bjudits in, men kan inte säga om de kommer att ha någon på plats. Om de lyckas mobilisera nog med resurser kommer de eventuellt att flytta en del av den räddade vassen till Riksmuseets egen bipark.
Vi i Naturskyddsföreningen Roslagen ska alltså bistå med några personer som hjälper till att plocka ner vass och bunta och packa på en kärra. Kan du ge några timmar av din lördag för detta skulle vi vara glada och tacksamma. Kan du dessutom något mer än undertecknad om steklar så är du extra varmt välkommen då SVT kommer att intervjua oss. Hör av dig till Ola Nordstrand på olanordstrand57@gmail.com eller med ett sms till 073 586 22 49 så får du reda på tid, utrustning och ev samåkning.