Vasstak blir bihotell på Färsna gård

Inom ramarna för projektet Pollinatörernas Färsna som Norrtälje Naturcentrum driver på Färsna gård arrangerades måndagen den 12 juli en insats för att plocka undan vass från vasstaket på Kista hembygdsgård på Väddö. Vasstaket innehåller en mycket stor mängd steklar, många av arterna är skyddsvärda. Magnus Stenmark har inventerat taket och funnit många arter av gaddsteklar, som t ex irisguldstekel, större vedgeting, rovsteklar med flera av de 24 arterna som påträffades och som bedömdes bo i vasstaket på Kista hembygdsgård.
Jonathan Alm från Norrtälje Naturcentrum ledde arbetet med att plocka ner de bebodda delarna av vasstaket tillsammans med volontärer från Naturskyddsföreningen Roslagen. Vassen buntades och packades på en ställning som står kvar vid Kista hembygdsgård där steklarna får fullfölja sin fortplantning. Till hösten kommer den utvalda delen av vasstaket att köras till Färsna gård där den buntas till ett stort ”bihotell”.
Det blev en händelserik och intressant dag för de volontärer som förtjänstfullt drog inte bara ett strå utan mängder av vasstrån till stacken som bygger på ett viktigt bevarande av den biologiska mångfalden och våra viktiga pollinatörer.
Foto: PB = Per bengtson
KG = Kalle Guettler