Betraktelser från höstens svampexkursioner

Naturskyddsföreningen Roslagen har under hösten arrangerat två svampexkursioner där syftet var att främst inventera svampbeståndet och hitta deras anknytning till i första hand ekar. Dessutom hitta områden med höga naturvärden utifrån vilka svampar som finns. Den 26 september bar det iväg från Norrtälje stad med siktet inställt på Uddeboö och en fin ekhage intill Gillfjärden. Det första vi fick veta var att den akut hotade arten bredbandad ekbarkbock har hittats i området och bara det gör ju att området kan klassas som ett område med mycket höga naturvärden. Vandringen började så smått och med näsan och blicken i backen visade det sig finnas mängder av, för de flesta av oss, okända svampar. De som stod för den riktiga kunskapen för dagen var Birgitta Wasstorp, Ossian Rydebjörk, Kristoffer Stighäll och Per Larsson och ville vi veta mer om någon svamp så fanns det gott om riktigt svampkunskap i den kvartetten.

Fynd som kandelabersvamp, bolmörtskivling, hasselriska, rodnande flugsvamp, tallticka med flera intressanta svampar noterades och kommer att finnas som underlag i den rapport om området som Ossian sammanställer efter exkursionen. Den sällsynta talltickan, som behöver gamla tallar och är mycket sällsynt, och ett exemplar av igelkottröksvamp var några av de svampar som fick avsluta besöket vid Uddeboö. Vi var långt ifrån ensamma om att utforska området, färska spår av vildsvin som bökat i gryningsljuset dök upp lite här och var.

Färden gick vidare till Svanberga och vi styrde kosan in i Svanberga skolskog och det dröjde inte länge innan vi fick fynda svampar igen. Klubbmusseron, rättiksmusseron, kragjordstjärna och det rödlistade rynkskinnet var några av de fynd vi gjorde under den första delen av vandringen. Andra spännande svampar med lite udda namn hittade vi i blandskogen som tog över att granskogen dominerat inledningsvis. Violgubbe, anisspindling, den rödlistade läderdoftande fingersvampen, persiljespindling , som doftar dill, skarp dropptaggsvamp, kryddspindling, som i sin tur doftar citronkaka och flattoppad klubbsvamp fick bli finalfynd denna fantastiskt fina höstdag.

Knappt tre veckor senare, närmare bestämt den 16 oktober, var det dags för den andra svampexkursionen och 18 förväntansfulla samlades vid parkeringen intill Friskis & Svettis i Norrtälje. Det bar av mot Norr Malma söder om Erken och det blev en fortsättning på det som påbörjades den 26 september. Alltså ett letande och inventerande för att fastställa att det finns arter av svampar som visar på höga naturvärden och hur beroende växter och träd är av svampar och omvänt. Den döda veden är till exempel hem åt många olika organismer inklusive svampar som knappt syns.

Fint väder, tuff terräng var det att forcera men så mycket glädje hos de som deltog. Att få veta så mycket om något som de flesta inte hade en aning om är alltid kul och inspirerande och ger en helt annan bild av skogen och dess växtlighet nästa gång man ger sig ut. Några passade såklart på att plocka matsvamp och då främst trattkantareller.

Även om själva exkursionen var krävande så återstod mycket jobb för de som senare artinventerade de här två svampturerna. Experterna Birgitta Wasstorp, Ossian Rydebjörk, Kristoffer Stighäll och Hans-Erik Wanntorp såg till att alla registrerade svampar och övrigt från de här två mycket givande exkursionerna fick rätt namn på såväl svenska som på latin. Resultatet blev senare en bildberättelse över naturvårdsarter – Urval från fältinventering 2021 som Ossian sammanställt.