Besök på Väddö Hälsoträdgård

Naturskyddsföreningen Roslagen startade det nya året med ett nytt arrangemang, ett besök på Väddö Hälsoträdgård. En lite reducerad skara p g a den fortsatt härjande pandemin, styrde kosan mot Väddö den 22 januari för att ta del av det nyaste inslaget i Väddö Hälsoträdgårds hjälp till den som varit utanför arbetslivet ett tag – akvaponik. Akvaponik är kort sagt ett hållbart matproduktionssystem som kombinerar odling av fisk eller alger med odling av växter i symbiotisk miljö.
Helene Rolandsdotter tog emot de tillresta och berättade om Hälsoträdgårdens arbete med arbetsprövning och arbetsträning – den gröna vägen till arbete! Bland annat berättade Helene om den s k Alnarpsmetoden – aktiviteter i stödjande naturmiljöer tillsammans med andra i likartade situationer, har enligt forskningsresultat visat sig vara av avgörande betydelse för framgångsrik arbetslivsinriktad rehabilitering. Det handlar om rehabilitering i vid bemärkelse.
Därefter fick besökarna bekanta sig med den nyanlagda akvaponin som bidrar till att det går att hålla en verksamhet för rehabilitering året runt, då det inte är möjligt att odla i trädgården utomhus. Den nyanlagda trädgården är indelad i olika ”rum”. Här finns bl a en kryddgård, upphöjda pallkragar för grönsaksodling, vingård, havtorn och en fruktträdslund. Alla grönsaker och kryddor är kRAV-godkända. Det blev många frågor och intressanta diskussioner vid fikastunden och det är troligt att de flesta kommer tillbaka när det grönskar som mest i Väddö Hälsoträdgård och när akvaponin är fullt utbyggd.

Foto: Väddö handelsträdgård