Anteckningar från skräpplockningen vid Infjärden på Rådmansö 26/3 2022

Ny plats, fler deltagare och mindre skräp men lika gott fika från Rådmansö Bageri och Norrtälje Musteri, blev konstaterandet jämfört med skräpplockningen i oktober 2021.

I en hård nordanvind men i övrigt fint väder samlades vi vid Rådmansö skola för att lördagen den 26 mars ge oss på skräpet i och i anslutning till Infjärden, under ledning av skräpexperten Stellan Armandsson. Det blev långt ifrån samma mängd skräp som då vi i höstas plockade runt Borgmästarholmen i Norrtälje men tyvärr är frigolit och annan plast vanligt förekommande även i vassen och vattnet i Infjärden. Till allas glädje fick vi se två bävergnagda ekar i slänten ner mot Infjärden och några fick också se en bäverhydda.

Efter en och en halv timme var en del av strandremsan städad och vi högg in på must, mackor och kakor och det var ett välkommet avbrott innan sista timmens plockning tog vid.

De största mängderna skräp hittade vi i vassen nedanför kyrkan och det var en salig blandning av gravljushållare, blomhållare, stora och små krukor m m. Förutom den varierande typen av skräp fick några vara med om mötet med ett par huggormar och som final hittade Klas-Rune Johansson ett ömsat huggormsskinn och ett par blå fågelägg som vi inte lyckades identifiera.

Om det blir en skräpplockardag även i höst kan vi inte garantera men det vi vet är att det finns gott om arrangemang med Naturskyddsföreningen Roslagen att hänga med på under året.

Foto: ON = Ola Nordstrand