Rapport från ejder- och alfågelmorgon med Roine Karlsson

Ejder- och alfågelmorgon med Roine Karlsson och Naturskyddsföreningen

Söndagen den 15 maj gick det att få en känsla av att det är sommar på gång, eller åtminstone försommar. På Östernäs brygga på Rådmansö samlades nio morgonpigga besökare och bjöds på perfekt väder för att tillsammans med Roine Karlsson uppleva ejder och alfågel. Roine inledde med att berätta om sina ejderhus på Morgongåvan utanför bryggan och hur han fått idén efter att ha besökt Vegaöarna i Norge.

Besökarna fick omgående valuta för att ha klivit upp i ottan då det låg en ruvande åda (ejderhona) i den högra av Roines tre ejderhus. Han hade med sig ejderdun som han samlat in efter tidigare års häckningar och golfbollar, även de från ön Morgongåvan, som någon eller några säkert försökt pricka ingångarna till ejderhusen med.

Mer dramatiskt blev det när Roine plockade fram bilder på hur två korpar hjälptes åt för att ta ägg från en åda som häckade på marken. Bilden på en örn som en tidig morgon jagade ut en åda i vattnet och efter flera dyk blev hon ett byte i klorna på örnen, som sedan simmade in med henne till land gav också den stora ögon hos besökarna. De första ejderungarna som brukar simma vid bryggan just omkring den 15 maj visade sig inte idag men däremot ett hundratal ejdrar, mest hanar.

Ett hundratal alfåglar var fortfarande kvar i omgivningarna och de sjöng för Roine och besökarna. Alfåglarna övervintrar i Östersjön och drar sedan vidare till sina häckningsplatser långt norrut runt mitten av maj och just den här dagen hade besökarna tur som fick se dem. Roine hade med boken Fågelröster av Ingvar Svanberg och i den finns folkliga härmramsor.  Där kan man läsa att alfågeln säger:

Hav-hav-hav-havet er mitt.la-la-ia-landet er ditt. Det kunde vi nu själva höra att alfåglarna sjöng

Flera hade fika med sig och passade på att slå sig ner vid ett bord som Östernäsföreningen ställt dit och alla var överens om att det var värt att stiga upp en sådan här fantastisk morgon redan vid fyratiden. Roine besöker själv bryggan från slutet av mars till  slutet av maj . Det brukar bli över 30 mornar. Han räknar då hanar och honor av ejder och lite annat. När arbetarna kommer klockan sju och ska ut i skärgården och jobba då åker han hem till Gräddö.

Roine har räknat ejder m fl. fågelarter från Östernäs brygga sedan 2019 och det har blivit  ca 130 besök så här långt och fler lär det bli.

Foto: Roine Karlsson