Resumé av sommarens arrangemang med Naturskyddsföreningen

Med en försmak av sommar deltog Naturskyddsföreningen Roslagen i Vildare Rimbo den 21 maj – en växt- och örtmässa – tillsammans med Guldkant Rimbo och Café Chocolate. Arrangemanget hade lockat många boende i Rimbo med omnejd och även några långväga besökare. Vi lockade med trädbingo m m och som avslutning på dagen hade örtgurun Alexandra di Paoli ett föredrag på Rimbo kulturscen.
På Biologiska mångfaldens dag den 22 maj var det återigen en favorit i repris – Smaka på Riddersholm! Gunnar Lodin tog ett tjugotal medlemmar på en vandring i Riddersholms naturreservat där de som ville tog smakprov av bland annat ramslök och fick dessutom veta en hel del annat om Riddersholm där Gunnar Lodin jobbat som tillsynsman i flera år. Som avslutning bjöd Gunnar på älggräsdryck och pesto gjord på ramslök.

Ett av flera samarrangemang ,med Väddö Folkhögskola genomfördes den 28 maj – ”Agenda island” – Lokala lösningar på globala problem! Det var en workshop om lokalsamhällets roll för att nå de globala målen. Under ett valår är det lätt att stirra sig blind på problem och konflikter. Agenda 2030-akademin på Väddö Folkhögskola bjöd in till en unik workshop om hur vi kan låta de globala målen inspirirera oss till att göra skillnad lokalt. Vi fick se på några exempel hur ett sådant arbete kan se ut i praktiken och ta del av varandras erfarenheter av förändringsarbete i många olika delar av samhället.

Vi tog sedan steget in i juni och tre arrangemang tätt inpå varandra. Vi var först med på invigningen av biparken på Färsna gård den 3 juni. Parken är initierad av Tobias Nilsson på Naturcentrum, där också expertis i form av Magnus Stenmark varit delaktig. Magnus visade mycket pedagogiskt för de närvarande barnen och övriga vilka bin och andra pollinatörer och mycket annat i insektsväg som fanns på plats och de fick också fånga in några enstaka bin med hjälp av håv. Flest deltagare var det när parken invigdes med bandklippning och äppelmust.

Ett arrangemang som snabbt lockade maxantalet deltagare var guidningen på Ängsö nationalpark på Världsmiljödagen den 5 juni. Det var en strålande fin dag och Per Bengtson guidade med van hand deltagarna till de mest sevärda och intressanta platserna på ön. Extra bonus var att botanisten Klas-Rune Johansson var med och kunde bistå med ytterligare kunskap. Han är dessutom författare till boken om Ängsö. Vi kom till ön när orkidéerna stod i full blom där ängsnycklar och Adam och Eva fanns i riktligt antal och vi fick också se flera exemplar av majvivor.

När Under Bar Himmel arrangerades på Kärleksudden den 7 juni av Fokushuset, TioHundra, Studiefrämjandet med flera, fanns Naturskyddsföreningen på plats för att köra en repris på trädbingo och informera om verksamheten.

Vidare i juni, närmare bestämt den 11 juni, blev det orkidévandring i Häverö-Bergby naturreservat med Klas-Rune Johansson. Långt över 1000 blommande guckuskor fick den stora skaran av deltagare stifta närmare bekantskap med under Klas-Runes guidning. Det var återigen en fin sommardag och det blev verkligen valuta för den månghövdade deltagarskaran.

Som nästan sista programpunkt för sommaren blev det ytterligare ett arrangemang ihop med Väddö Folkhögskola. Den 19 juni bjöd det Nordiska nätverket tillsammans med Naturskyddsföreningen och Väddö Folkhögskola in till en workshop om det regenerativa lantbruket som svar på vår tids ödesfrågor. Det blev diskussioner om kornas roll för klimat och miljö, varför jordhälsan angår oss alla och hur vi stärker bandet mellan stad och land i en tid då polariseringen ökar. Ett lyckat och intressant arrangemang på randen till högsommar.

Den 8 juli blev det fredagsmys med lek och grillning vid ett av vindskydden i Färsna. En fin och trevlig kväll blev det som initierats av Naturskyddsföreningens representanter Victoria Janson och Åsa Mikko.

Ursprungsdagen för en fjärilsvandring i Hummelsvedja fick strykas på grund av sjukdom men en vecka senare – den 17 juli – var vår guide Jan-Olov Björklund pigg igen och kunde ta oss med på en vandring längs med Hummelsvedjans fjärilsväg. Det blev en riktigt fin dag och oväntat många flygande fjärilar. Vi fick se och höra om mycket mer än fjärilarna från Jan-Olov, bland annat om hur området upptäcktes och om hur Länsstyrelsen tillsammans med Jan-Olov ser till att det finns ett rikt utbud av växter som gynnar våra pollinatörer inkluderande fjärilarna, genom årlig slåtter av vägkanterna vid rätt tidpunkt. Som extra bonus även vid denna vandring var Klas-Rune Johansson med och kunde bidra med sin kunskap om de växter som gynnar fjärilar med flera. Vi fick se skogsnätfjäril, aurorafjäril, silvertstreckad pärlemorfjäril, citronfjäril, älggräsfjäril, blåvinge, bredbrämad bastardsvärmare och fler än så och utöver fjärilar även larv av allmän fjädertofsspinnare. En av höjdpunkterna var ägg från asknätfjärilen. Ett arrangemang väl värt att upprepa nästa fjärilssäsong.

Kvar på vår- och sommarprogrammet finns Bat Night på Mörby slottsruin den 26 augusti och till sist slåtter på Marn i Senneby den 4 september. Inför slåttern på Marn kommer en liekurs att arrangeras den 28 augusti på Färsna gård.

——————————————————————————————————
Foto: Ola Nordstrand (ON)