Månadsbrev juli/augusti för Roslagskretsen

Hej medlem i Naturskyddsföreningen Roslagen!

Hoppas att ni alla har och har haft en skön sommar och har kunnat ladda om för en aktiv höst, med bland annat aktiviteter med Roslagskretsen och ett val som blir mycket avgörande för hur miljö- och klimatfrågan ska kunna tas på större allvar än hittills. Men först lite om ett kommande arrangemang på Färsna gård…

Nu drar snart skörden av spannmål och baljväxter igång på Färsna gård – missa inte det unika tillfället att vara med!

Från och med 9 augusti öppnar vi för skörd och bärgning av kulturarvsgrödorna i uppförökningar och demo-odling. Det mesta av arbetet sker manuellt och kommer att ske beroende på väder och mognad. Grödorna skördas med skära, binds till kärvar och travas i skylar, så småningom bärgas kärvarna till gårdens magasin. Till vår hjälp denna säsong har vi Sorhab Jafari som har lång erfarenhet från småskaligt jordbruk i sitt hemland Afghanistan.
NNC söker nu volontärer som kan vara med och hjälpa och lära. Här ges möjligheten att gå bredvid Sorhab för att sen på egen hand utveckla färdigheter som är ovärderliga i småskalig spanmålsodling. Efter bärgning kommer det även att finnas möjlighet att delta vid efterarbete i form av tröskning och rensning.
Aktiviteterna sker Inom ramarna för projektet Roslagskorn och sträcker sig en bra bit in i september, skörden lär dock bärgas under augusti. Anmäl ditt intresse till projektledaren Tobias Nilsson, alla detaljer finns på projektets hemsida; www.norrtaljenaturcentrum.se/roslagskorn
Tidigare aktiviteter: #kulturarvfärsna på Instagram och Facebook
OBS! Tisdag 9 augusti ordnar länsstyrelsen en fältvandring, det finns fortfarande lediga platser för den som vill delta i den. Detaljer och anmälan: www.lansstyrelsen.se/stockholm/om-oss/kalender/kalenderhandelser—stockholm/2022-05-04-faltvandring-bland-kulturarvsvaxter-pa-farsna-gard.html
Välkommen att delta!

Roslagens Klimatgrupp kommer fr o m den 20 augusti finnas på Stora torget varje lördag kl 12-15 för att uppmärksamma allmänheten och politikerna på den brännande klimatfrågan. Dyk gärna upp och gör din och vår röst hörd.

Söndagen den 28 augusti genomförs en liekurs på Färsna gård under ledning av Jörg Hellkvist och Gunnar Lodin…

Nybörjarkurs i lieslåtter för dig som vill lära dig använda lien hemma i din egen trädgård eller ute på ängarna. Genom att skapa en äng så kan du göra en insats för den biologiska mångfalden och samtidigt bli kulturbärare genom att använda liensom redskap.
Under kursen går vi igenom grunderna i hur man hanterar en lie och du som deltar på kursen kommer att få låna en lie under dagen. Under kursen kommer vi att varva praktiska övningar med lite ängsteori, men fokus ligger på att lära sig att hantera lien på bästa sätt. Det som vi slår kommer vi att räfsa ihop.
I Kursen ingår instruktioner i säkerhet, inställning av lien, knackning, att bryna eggen, slåtterteknik och skötsel av ängen.
Dagens program
Söndag den 28 augusti samlas vi klockan 10 på Färsna gård. Vi startar med att prata om ängar och liens utformning, teknik och historiska användning. Efter det börjar vi slå på kort gräs för att få in rörelserna och tekniken. Ta med egen lunch eller så finns det möjlighet att köpa ekologisk vegetariskt mat hos Systrarna Matjord som driver Kafé på gården.
Efter lunch ägnar vi oss åt att fortsätta slå gräsytorna och de som vill får börja räfsa ihop gräset. Deltagarna kommer även att få lära sig att knacka och bryna lien så att den håller sig vass under en hel slåtterdag.
På eftermiddagen bjuder vi på fika vid ängen. Då kommer det finnas tid för frågor och diskussioner. Klockan 16 avslutar vi och sammanfattar dagen.
Att tänka på
Ta med dig kläder efter väder och bekväma skor, vattenflaska, hatt, solglasögon och handskar. En filt eller sittunderlag kan vara bra att ha när vi fikar på ängen.
Kursledare Gunnar Lodin och Jörg Hellkvist
Pris för kursen
Priset för kursen är 600 kronor per person inklusive fika.
Anmäl dig genom att skicka mejl till jorg@hliv.se senast 20/8.
Max. antal deltagare är 10.
Varmt välkommen!

Vårprogrammets avslutande aktiviteter genomförs den 26 augusti respektive den 4 september enligt följande…

Fredag 26/8: Bat night i Mörby slottsruin
Fladdermöss är hemlighetsfulla djur som vi kommer lära känna i Mörby slottsruin. Fladdermusexperten Marie Nedinge visar bilder i ruinens bagarstuga. Vi kommer också berätta om resultaten från en fladdermusinventering i kommunen. Vi fikar och sedan går vi ut och pejlar efter fladdermöss i sommarnatten med hjälp av ultraljudsdetektor. Samling kl 19.30 vid Fasterna kyrka, slut ca 22.30. Samåkning ordnas. Deltagarantalet är begränsat. Alla över 7 år är välkomna. Föranmälan till Per Bengtson, per@gronide.se tel 0709-468851.

Söndag 4/9: Slåtter av orkidekärr
Hjälp till och gör en viktig och rolig naturvårdsinsats när vi hjälps åt att slå och kratta Marn, ett av de artrikaste orkidékärren i kommunen som ligger på Väddö nära Senneby. Ta gärna med kratta eller lie om du har. Efter slåttern, som tar ett par timmar, fikar vi tillsammans i grönskan. Samling vid Senneby Trädgård kl 10.00. Medtag fika, handskar, stövlar och oömma kläder. Om vädret är ogynnsamt kan datumet ändras. Föranmälan till Ola Nordstrand på olanordstrand57@gmail.com eller 073 586 22 49.

I september kommer ett nytt program att skickas ut med flera spännande aktiviteter! Varmt välkommen!

/Styrelsen Naturskyddsföreningen Roslagen