Minnesanteckningar från Bat Night och Slåtter på Marn

Minnesanteckningar från Bat Night och Slåtter på Marn 2022

”Fredagen den 26 augusti var det International Bat Night , som firades i Mörby slottsruin – fladdermössens eget Café Opera. En helkväll med 37 människor och 5 fladdermusarter och några slottsspöken. Ruinen har en fantastisk historia. På 1500-talet lär det varit det förnämsta slottet i Uppland. Dåtidens influencers (obs innan TikTok fanns) – familjen Oxenstierna, hittade på en dans uppe i balsalen 1584 som vi nog alla dansat till jul – ringdans. Sen slottet brann på 1700-talet regerar fladdermössen här.

Per Bengtson inledde kvällen med att dra ”10 skäl att älska fladdermöss” (alla var tvungna att jubla för varje skäl). Sen körde kvällens fladdermusexpert Johanna Kammonen en grymt bra genomgång i ruinen. Sen när det var ordentligt mörkt så pejlade vi med ultraljudsdetektorer. Då flög en taigafladdermus förbi (eller en snarlik art). Det lilla djuret som bara väger ca 7 g (alltså lika tung som en babyplommontomat) har åldersrekordet bland fladdermöss: 41 år! Taigafladdermusen som flög förbi kanske föddes 1981. Alltså då Ronald Reagan blev president och Ebba Grön släppte Kärlek & Uppror.

Hursomhelst. Det här var femte gången vi fixade Bat Night i ruinen med Naturskyddsföreningen Roslagen. Det blir nog flera. Jo just det, vi kom ju på ett elfte skäl att älska fladdermöss: De pollinerar agave så att vi kan få Tequila!

Veckan efter Bat Night, närmare bestämt den 4 september, var det ett traditionstyngt evenemang som stod på agendan – Slåtter på Marn! Ska vi vara ordentliga så är det rikkärret Maren på Väddö som vi i Naturskyddsföreningen Roslagen slår med lie varje år och sedan räfsar vi undan det slagna och låter orkidéfröna falla till marken för att nästa sommar blomma i sin prakt. Från slutet av maj och fram till augusti finns t ex ängsnycklar, kärrknipprot och flugblomster att beskåda och inte minst majviva, som inte är en orkidé.

Vi hade lyckats hitta en av de finaste dagarna under sensommaren så det gjorde inte så mycket att det blev en rätt lång dag då vi var något för få som framför allt slog med lie. Vartefter vassen och gräset föll undan så blottades röda tuvor av tranbär och bland dessa kunde vi förtjänstfullt fylla på energi från medhavda matsäckar.

Till nästa år så räknar vi med att ta nya tag med slåttern på Marn, så häng på du som missade årets upplaga!”

Per Bengtson

—————————————————————————–