Novemberresumé för Naturskyddsföreningen Roslagen

Programmet för november månad 2022 inleddes med ett mycket intressant besök på Norrtelje Musteri – lite av en favorit i repris, då vi varit där för några år sedan. Vi blev tidigt på det klara med att det inte är någon dans på rosor att starta ett musteri. För Katarina Holmberg dröjde det tre år innan hon kunde ta ut en lön. Hon hade räknat med tre månader så det blev en liten missräkning där. Det hela började med att Katarina och familjen körde sina äpplen till Åkersberga för att få dem mustade, men vartefter växte tanken fram på ett eget musteri i Norrtälje – ”hur svårt kan det vara?”. Helt lätt var det inte och från början var det ”importerad” frukt från Skåne som gällde men tanken på transporten och den långt ifrån lokala anknytningen bidrog till att Katarina började söka mer närbelägna ekologiska äppelodlingar. För henne (och oss som var där på besök) är det lokala och det ekologiska viktigt, inte minst för den biologiska mångfalden. Vi fick veta att det under 2022 har pressats 40-50 ton äpplen och det är inte bara ren äppelmust som nu säljs i butiken utan diverse blandningar och en populär storsäljare är äpple och rabarber. Musten säljs förutom i boxar om tre liter även i större och mindre glasflaskor och nästa investering blir en maskin som kan skruva på korkarna. Nu skruvas de på för hand och efter 1000 korkar är det inte kul alls. Vi fick också provsmaka fyra olika sorters must från äpplena Maglemar, Discovery, Aroma och Rubinola (en ny populär sort) och efter provsmakningen var det fritt fram att handla must och annat innan det bar av hemåt för skaran på 15 personer. Efter årsskiftet startar pressandet och butiken i nya lokaler uppe i Campus. Den gamla macken blir butik och en lada intill det nya musteriet, så det blir med all sannolikhet fler besök hos Katarina och Norrtelje Musteri.

Dagen efter musteribesöket var det samling på Färsna gård för de som sympatiserar och jobbar aktivt med klimatfrågan i Klimatgruppen som ingår i Naturskyddsföreningen. Gruppen, eller snarare delar av den, har under sommar och höst stått på Stora torget för att uppmärksamma klimatfrågan och främst vad vår kommun gör för att lyfta frågan. Vid träffen på Färsna gård var huvudnumret en presentation av Torbjörn Vennström om vad Klimatriksdagen är och vad de gör. Det bestämdes också att klimatträffarna på Tora torget rullar på, att gruppen önskar träffa kommunens nya hållbarhetsstrateg och att framför allt de styrande partierna i kommunen ska uppvaktas för en fortsatt dialog om klimat och miljö i Norrtälje kommun.

En vecka senare, närmare bestämt den 20 november, pratades det Allemansrätt på Färsna gård. Maria Bergström, från Storstockholms naturguider och Naturskyddsföreningen i Stockholms län, hade ett mycket intressant föredrag för en liten men intresserad skara om hur Allemansrätten kom till och hur den fungerar. Mycket kort är att allt som inte är förbjudet är tillåtet. Så med förstånd och omtanke går det att vistas i samklang med natur och miljö och i projektet Natur för alla, där det här föredraget ingick, är det frågan om att få ut så många som möjligt i skogen och naturen för att upptäcka allt spännande och intressant som finns där.

November månads sista aktivitet var filmvisning på biografen Royal i Norrtälje den 22 november. Filmen Sjumilaskogen är gjord av Tor Tuorda och visades för ett femtiotal besökare med ett efterföljande samtal om framför allt skogen och skogsbruket på Galleri Ekman. Filmens fokus var Pärlälvens fjällurskogs naturreservat i Jokkmokks kommun och Tjieggelvas naturreservat i Arjeplog. I denna vackra film fick vi följa den riktiga skogens väsen och värden för människor, djur och växter som lever i denna cirka 30 kvadratmil stora naturskog och urskog. Det var inte bara en vacker film utan också en film som satte fingret på hur vi brukar och viss mån missbrukar skogen. Utan skog och natur att vistas i kommer vi i framtiden få större folkhälsoproblem att brottas med.

—————————————————————————————————–

Foto: ON = Ola Nordstrand