Klimatsmartaste husen i världen?

Solcellsgruppen i Naturskyddsföreningen Roslagen fick ge sig till tåls fram till den 14 januari innan vi fick plats på en visning av kanske världens mest klimatsmarta hus. Varför ska då de här husen vara så klimatsmarta? Enligt guiden Hans Eek, som är en av Sveriges främsta arkitekter när det gäller passivhus, så beror det på att husen är byggda av trä och att energin uteslutande kommer från sol, vind och vatten, och till stor del solenergi från ETC:s solkulle i Katrineholm. Hans berättade vidare att svensk byggnorm har varit den strängaste i världen under alla år och passivhuset är en liten förbättring av den svenska byggnormen.
Trähyreshusen i Västerås, som ligger ett stenkast från Mälaren, har mycket liten klimatpåverkan genom materialet men gör stor klimatnytta genom att lagra koldioxid i hela konstruktionen. Husen innehåller lägenheter från 1 rum och kök på som minst 32.2 kvm till 3 rum och kök på som mest 68,8 kvm och i vindsutrymmet finns förråd, värmeväxlare ventilation, växelriktare för solel, energilagring, batterier och längst ner i husen hittar vi teknikrum, cykelförråd, kontor, kafé, bostäder och återvinningsrum.
Elbilpoolen som hör till de två husen används flitigt av de som bor här och de flesta har gjort sig av med sina egna bilar och lånar elbilen, cyklar eller går.

Under perioden juli 2021 t o m september 2022 har husen (30 bostäder) förbrukat ca 102 500 kWh/år inkluderat uppvärmning, varmvatten, driftenergi, hushållsel och elbilar. Tillförd solenergi är under samma tid ca 130 000 kWh.   Överskottet, 27500 kWh/år säljs på nätet när det är gynnsamma priser och används för att göra el billigare för de boende. När vi fick besöka en lägenhet kunde vi raskt konstatera att det var tyst, doftade skog och att de snedställda fönsternischerna släppte in mer ljus. En riktigt spännande utflykt och det vi fick lära oss ska vi försöka använda till att påverka vår egen kommun att ta efter det klimatsmarta byggandet som är gjort i Västerås och som kommer i Malmö, Hultsfred, Växjö med flera ställen runt om i vårt avlånga land.

Ola Nordstrand,

Inlagrad CO2 i trät